Avatar billede tummes1983 Mester
10. december 2014 - 07:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lave forecast i Excel

Hej
Jeg har en Excel ark med med ordre data 4 år tilbage. Altså en række for hver ordre, rækken indeholder dato og ugedag.
Jeg vil gerne på en eller anden måde have et excel ark der kan hjælpe mig med at lave beregninger om antal ordre på fremtidige dage.

F.eks. Jeg laver beregningen mandag, der er kommer X antal ordre, så kommer der X antal ordre de andre dage i ugen.

F.eks. Jeg laver beregningen onsdag, der er kommer X antal ordre mandag/tirsdag/onsdag, så kommer der X antal ordre de andre dage i ugen.

Kan man det?
Avatar billede folj Forsker
10. december 2014 - 09:07 #1
Det er svært at forstå hvad det er du vil nå frem til...

Du må prøve at bruge den bedste empati du kan mønstere (evnen til at sætte sig i andres sted), og så forklare det så andre også kan forstå hvad det er du vil...

Måske kan det koges ned til nogle små konkrete spørgsmål, som er uafhængige af det store forcromede, færdige resultat.
Avatar billede finb Ekspert
10. december 2014 - 14:18 #2
Lav et gennemsnit fra rækkens første celle
til cellen før aktuel dag:

tirsdag: =middel($a$1:a1)
onsdag:  =middel($a$1:b1)
torsdag: =middel($a$1:c1)
osv.
Avatar billede susanne72 Nybegynder
12. december 2014 - 09:43 #3
Hvad vil du beregne dit forecast udfra?

Skal dit forecast onsdag baseres på hvad der er solgt på samtlige onsdage de seneste 4 år, eller skal det baseres på hvad du har solgt mandag + tirsdag i den aktuelle uge. Eller en kombination?