Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 12:17 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Rokeringsplan i Excel

Hej

Jeg mangler hjælp til lave en rokeringsplan på mit arbejde i Excel.

Jeg kan nemt finde ud af at lave en simpel rokeringsplan ved at medarbejderne blot "flytter et step" hver gang de rokerer.

Men mangler en mere "intelligent" løsning, hvor planen selv finder en rokeringsrækkefølge...
så jeg ikke selv skal sidde og fylde planen ud, gerne også med statistik på hvor mange de forskellige medarbejdere har arbejdet de forskellige steder i løbet af ugen...
Medarbejderne rokerer hver 4. time imellem 6 forskellige arbejdspladser.

Håber nogen har en frisk idé på hvordan jeg strikker en sådan plan sammen...
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. november 2014 - 12:44 #1
hvor længe er arbejdsdagen fortsætter de næste dag hvis ikke har været 4 timer på den sidste station dagen før?
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 12:57 #2
De arbejder 2 x 4 timer hver dag. Rokeringen er således:
1. "halvleg" fra kl. 6-10
2. "halvleg" fra 10-14

Der er 6 forskellige områder de kan rokere i og de skal helst rokere lige meget mellem de forskellige stationer...
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. november 2014 - 13:15 #3
og de er bemandet alle stationene ? og du har 6 mand til at rokere?
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 13:25 #4
Jeg har ialt 12 mand som skal rokere mellem 12 pladser i 6 områder, det ser ud som følger:

1. område > 3 mand
2. område > 3 mand
3. område > 3 mand
4. område > 2 mand
5. område > 1 mand

Håber det giver mening...;)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. november 2014 - 13:34 #5
du mener 5 områder ikke ?
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 13:42 #6
Naturligvis...5 områder...;)
Avatar billede Roehmann Nybegynder
15. november 2014 - 18:21 #7
Hej Theleanman,

har du fået en løsning? Ellers vil jeg gerne hjælpe, men du skal forklare mig det nærmere så. Kan lave ALT i Excel :)
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 18:45 #8
Hej Roehmann

Nej jeg har ikke fundet den ultimative løsning endnu. ..

Jeg skal prøve at forklare lidt nærmere hvad jeg helt specifikt mangler.

jeg skal lave en rokering plan for ca 14 ansatte. Den må gerne kunne udvides med flere ansatte.

planen skal være sådan lavet at den enten selv kam fordele mandskabet rundt på de 14 pladser i produktionen.

Pladserne er inddelt i 5 kategorier: 3 mand i B4 området,  3 mand i B3 området,  3 mand i C3 området og 2 mand i C4 området og 1 mand i common området.
Rokeringen skal foregå 2 gange dagligt og man må kun rokere fra B til C eller B til common, man må ikke rokere fra B ril B eller C til C.

Min plan er så at få noget excel strikket sammen så den automatisk laver en rokering ud fra de kriterier.

Håber det gav lidt forståelse for hvad jeg søger
Avatar billede Roehmann Nybegynder
15. november 2014 - 20:27 #9
Hmm altså hvad er det specifikt du finder vanskeligt? Er det ikke bare at opstille det i Excel?? Jeg forstår altså ikke rigtig hvad det er udfordringen er i det? Skal arket (planen) kunne noget specielt?
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 21:54 #10
Ja, det er simpelt at stille det op i et excel ark. Det kan jeg også sagtens selv...
Udfordringen består i at få Excel til at automatisk at kunne fordele mandskabet i de forskellige områder.

Altså ved brug af f.eks makro at lave en knap som automatisk fordeler mandskab forskelligt hver gang man trykker ny fordeling...
Avatar billede Roehmann Nybegynder
15. november 2014 - 22:08 #11
Aha, ka man sige, at "man putter alle med arbejdere ned i et raflebæger og hælder dem ud" sådan at der er 3 i 3 grupper, 2 i en gruppe og 1 i 1 gruppe ? Du skriver 14 medarbejdere men 3*3 er 9 plus de sidste 2 og en enkelt, gir da 12?
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 22:15 #12
Lige præcis...det er netop "raflebæger" metoden jeg er ude efter...

Med den lille finesse at den samme medarbejder kun optræder en gang i hver runde.

Det med de 14 mand versus 12 er fordi der altid er 2som springer andre steder hen...

Så fordelingen i raflebægeret skal fordele de 12 mand + 2ekstra springere
Avatar billede Roehmann Nybegynder
15. november 2014 - 22:41 #13
Jeg har lavet din løsning!! Kan jeg sende et excelark til dig på mail evt? :)
Avatar billede Theleanman Novice
15. november 2014 - 22:54 #14
Jeps, kanon.

Du kan sende det til stenholm.sh@gmail.com
Avatar billede Roehmann Nybegynder
15. november 2014 - 23:16 #15
Så er arket sendt til dig :) Håber det er hvad du søger... Og at du selv kan ombygge arket og makroen efter behov. Ellers sig lige til, og hvis alt er OK ka du smide point her :D
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
16. november 2014 - 11:28 #16
det havde været fint at se resultatet så andre måske kunne bruge det ....
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 11:41 #17
Jamen du kan bare lægge resultatet ind min ven :) -Husk at acceptere svar så jeg kan få point :)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
16. november 2014 - 11:44 #18
jeg har ikke set resultatet endnu og jeg skal ikke give dig point det skal ham der stillede ?....
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 12:17 #19
Nåe hehe sorri jeg tog fejl :)
Avatar billede Theleanman Novice
16. november 2014 - 15:15 #20
Den melder fejl, med Overflow hvis jeg prøver at aktivere Makro...
Avatar billede Roehmann Nybegynder
16. november 2014 - 16:32 #21
SORRY min fejl, sender lige igen, var kommet til at ligge makroen i ark2 :D hehe det virker altså fint nu :)