08. november 2014 - 18:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering i én celle - deadline overskredet = rød

Kære eksperter

Jeg ved, I kan hjælpe mig.

Jeg har en deadline i celle W6. Datoen er hentet med LOPSLAG fra andet ark.

Jeg vil gerne have flg. farver i cellen:

Grøn - hvis der er mere end 14 dage til datoen
Gul - hvis der er mindre end 14 dage til datoen
Rød - hvis datoen er overskredet.

Jeg ved, at betinget formatering kan bruges, men jeg kan ikke knække formlen...

På forhånd tak:)
Avatar billede H_Klein Novice
08. november 2014 - 21:20 #1
Hejsa

Herunder er et forslag til løsning

Der skal laves tre regler og de skal ligge i den viste rækkefølge.

=$B$1<($E$1)

=$B$1>($E$1+14)

=($B$1>=($E$1))

I eksemplet har jeg placeret dags dato i celle E1 i arket hvor formateringen skal vises og resultatet af Lopslaget ligger i kolonne B.

Den første regel slår til hvis datoen er overskredet.

Den anden regel slår til hvis der er mere end 14 dages frist.

Den sidste dato slår til hvis der er mellem 0 og 13 dages frist.

Håber du kan få det til at virke.

Med venlig hilsen

Henrik
08. november 2014 - 22:17 #2
Hej Henrik

Tak for det.. Jeg er lidt tabt, så jeg håber, du bærer over med mig...

Det er ikke dags dato, jeg går ud fra. Formateringen skal vises i celle W6 hvor deadline-datoen er vist. LOPSLAG formlen er defineret i W6.

Jeg kan ikke gennemskue, om dit forslag virker, så hvis jeg kan lokke dig til at gå ud fra min placering, vil det være toplækkert:)

DBH
Annette
Avatar billede H_Klein Novice
08. november 2014 - 23:12 #3
Jeg er nødt til at forstå det her korrekt...

i celle W6 vil du have en dato der hentes fra et Lopslag.

Hvor har du den dato der skal kontrolleres?
Altså den dato der skal farves ud fra værdien i W6?

Med venlig hilsen

Henrik
08. november 2014 - 23:18 #4
Datoen i W6 er deadline datoen, som skal farves jf. tidligere beskrivelse. Den er tastet manuelt i andet ark, og hentet til ark 1 via LOPSLAG. Giver det mening?
Avatar billede H_Klein Novice
09. november 2014 - 12:30 #5
Ja... men for at farve den skal den jo holdes op imod en anden dato ellers kan der jo ikke laves en betingelse og hvorfra kommer den dato hvorfra der måles om datoen tilhører den første, anden eller tredje gruppe?
09. november 2014 - 19:34 #6
Godt spørgsmål... Jeg prøver lige engang til:

Datoen i W6 er deadline.

- Når der er mere end 14 dage til den dato, skal feltet være grønt
- Mellem 13 og 0 dage til datoen skal feltet være gult
- Når datoen er overskredet skal feltet være rødt

Det er helt sikkert muligt, at dags dato skal være et sted - jeg kan bare ikke overskue hvorfor og hvor.. Jeg er ikke interesseret i, at d.d. skal være synlig.

Jeg håber, jeg giver bare lidt mening...
Avatar billede jens48 Ekspert
09. november 2014 - 21:02 #7
Du kan bruge følgende formler i betinget formattering:
=$W$6-TODAY()<0  (rød)
=$W$6-TODAY()<14  (gul)
=$W$6-TODAY()>=13  (grøn)

Den tredie formel er ikke nødvendig, hvis du laver en generel grøn formattering af cellen. Hvis du har en dansk version skal TODAY() erstattes med IDAG()
09. november 2014 - 21:23 #8
@Jens48

Spot on - lige hvad jeg skulle bruge:)

Tak for hjælpen - smider du et svar?

Hav en god aften:)
Avatar billede jens48 Ekspert
10. november 2014 - 08:42 #9
Du får et svar