Avatar billede sulbaek Nybegynder
09. oktober 2014 - 12:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Advanseret filter eller anden løsning

Hej Eksperter

Jeg er i gang med et Excel ark på arbejdet, der skal ende op med at være en oversigt over hvilke dele, der skal i de 5 forskellige modeller af en maskine vi bygger. Og nogle af delene bruges i alle modellerne, mens andre dele bruges i kun en model.

Jeg startede med at bruge filter og så sætte en "•" ud for delen, hvis den skal bruges denne model. (Se billede af mit ark)

Men nu har jeg opdaget at dette ikke virker. For hvis jeg vælger filteret til kolonne 500 ikke skal vise rækker med •. Så fjernes rækker hvor delen også er på den anden model.

Summa Summarum:
Findes der en funktion, som skjuler rækker hvor jeg har sat en •, hvis der ikke er • i de andre 5 kolonner/modeller? Eller en helt anden løsning.
Jeg er kørt helt fast, så alle input modtages

Billede af noget af mit ark: https://www.dropbox.com/sh/22et4ov82ughuj8/AADpCWiwV37LyMOYAaAd20W-a?dl=0

Håber i forstår mit problem og spørgsmål.
På forhånd tak...
Avatar billede anedi Ekspert
09. oktober 2014 - 13:25 #1
Findes der en funktion, som skjuler rækker hvor jeg har sat en •, hvis der ikke er • i de andre 5 kolonner/modeller? Eller en helt anden løsning.

Du kan evt. lave en støttekolonne til højre for dine modeller og tælle hvor mange af modellerne der indeholder komponenten.
Det kan gøres ved at indsætte denne formel:
=tæl.hvis(e2:i2;"•"). formlen trækkes ned.

Herefter vil du vide hvor mange komponenter der kun indgår i én model (dem med 1-taller). Hvis du herefter sorterer på den nye kolonne og udelader alle 1-taller, vil du kun stå tilbage med rækker hvor komponenten indgår i flere modeller.

Vh
Anedi
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2014 - 14:47 #2
Jeg udbygger lige anedi:
=hvis(tæl.hvis(e2:i2;"•")>1;tæl.hvis(e2:i2;"•");"")
Avatar billede Docthomassen Juniormester
12. oktober 2014 - 06:42 #3
Hvis du ændrer dine runde tegn i arket til et-taller, bliver det lettere.
Er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål korrekt: Ønsker du at vise en liste med dele for alle andre modeller en én, så kan du f.eks. benytte HVIS-funktionen på denne måde:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/89615666/Mappemodelleedele.xlsx
Avatar billede Docthomassen Juniormester
12. oktober 2014 - 07:06 #4
Har udbygget lidt, så du kan sætte X i de modeller, som du ønsker dele vist for

https://dl.dropboxusercontent.com/u/89615666/Mappemodelleredele.xlsx
Avatar billede sulbaek Nybegynder
14. oktober 2014 - 14:43 #5
anedi forslag hjalp mig på rette vej.
Smider du lige et svar, anedi?
Avatar billede anedi Ekspert
16. oktober 2014 - 11:34 #6
Et svar :-)