Avatar billede Yoshidk Praktikant
07. oktober 2014 - 07:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Computer starter ikke - fejlfinding

Hej
Min computer ville pludselig ikke starte her til morgen
Der sker intet når jeg trykker på startknappen, ingen blæser, ingen lyde!

Har fjernet alt på nær bundkort, PSU, CPU og graffikkort og den starter stadig ikke

Satte et par blæsere til, tog 24pin stikket af og kortsluttede det grønne ben på PSUen, og så startede den fint op, dens egen blæser kører og den sender spænding til de andre blæsere som begynder at køre.

Kan det stadig være PSUen der ikke kan levere nok power, og derfor slet ikke vil starte, eller er det bundkortet der er død?

Hvordan kan jeg ellers teste det?

En anden note: selvom computeren er slukket, kunne jeg køre en svag "kluk kluk kluk" lyd fra både højttaler og headset..

Specs:
Budkort: GIGABYTE GA-Z68-XUD3H-B3
PSU: NorthQ - Model: NQ-4775-500BU2
Avatar billede Blueeyez Mester
07. oktober 2014 - 08:44 #1
Har du en anden pc du kan teste psuen i?
Kunne dog mest se ud som om bundkortet er dødt..
Avatar billede Blandy Praktikant
07. oktober 2014 - 08:49 #2
Har oplevet at grafikkortet godt kan være synderen. Prøv at tage det fra, og boot på onboard gpu i stedet.
Avatar billede Yoshidk Praktikant
07. oktober 2014 - 16:40 #3
Jeg har desværre ikke andre computere til at teste PSUen.
Jeg fjernede grafikkortet helt og har samme resultat, ingen liv overhovedet.

Er der andet jeg kan gøre for at teste om det er PSU eller bundkort den er gal med?
Avatar billede Blueeyez Mester
07. oktober 2014 - 19:17 #4
Umiddelbart tror jeg PSUen har det fint, men at det er bundkortet den er gal med.. I værste fald kan PSUen ikke levere den nødvendige mængde strøm (hvilket jo er en del mere end blæserne skal bruge) men jeg kan ikke forestille mig at PSUen er synderen som nævnt..

Når du slukker din pc, slukker du så for stik kontakten? Eller lader du den blot bruge standby strøm?
Avatar billede Yoshidk Praktikant
08. oktober 2014 - 07:22 #5
Den står altid på standby, og jeg slukker aldrig på stikkontakten. Er det bedre eller værre at gøre det?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. oktober 2014 - 07:43 #6
Det er altid bedst at slukke på stik kontakten når din pc er slukket (gælder alle el apperater)
Avatar billede Yoshidk Praktikant
09. oktober 2014 - 19:11 #7
Opdatering:
Jeg købte et nyt bundkort men oplevede samme fejl!

Jeg testede derfor igen PSUen med 1 blæser og den kørte da jeg kortsluttede "det grønne ben", dog anede jeg den kørte svagere end før. Jeg satte 3 blæsere til og så kørte den rigtig langsomt og sagde mærkelige lyde. Så jeg havde åbenbart testet med for lidt effekt første gang.

Jeg fik lov til at bytte bundkortet til en ny PSU og nu virker det hele igen.
Avatar billede Yoshidk Praktikant
09. oktober 2014 - 19:13 #8
Opdatering:
Jeg købte et nyt bundkort men oplevede samme fejl!

Jeg testede derfor igen PSUen med 1 blæser og den kørte da jeg kortsluttede "det grønne ben", dog anede jeg den kørte svagere end før. Jeg satte 3 blæsere til og så kørte den rigtig langsomt og sagde mærkelige lyde. Så jeg havde åbenbart testet med for lidt effekt første gang.

Jeg fik lov til at bytte bundkortet til en ny PSU og nu virker det hele igen.