Avatar billede M_Fink Nybegynder
02. august 2014 - 21:13 Der er 6 kommentarer

Extern harddisk virker ikke

Hej eksperter!
Jeg har en ekstern harddisk som pludselig er holdt op med at fungere. Det er en western digital. Jeg havde set film på fjernsynet som jeg havde på den, og da jeg så tog den ud af fjernsynet et par dage efter, og satte den i computeren, virkede den ikke. Der kommer den der lyd som kommer på windows når du putter et usb, eller et eller andet andet i. Den kan godt finde den, men det tager et stykke tid før den bliver vist i stifinder. Når den så er fremme kan jeg ikke se nogen egenskaber på den, den står bare som en lokal disk L: Når jeg åbner den går der et stykke tid, og så siger den: Du skal formatere diske i drev L:, før du kan bruge den. Jeg vil helst ikke formatere den, fordi jeg har over 600 gb data, bestående i billeder, videofilm, og mine skoledokumenter igennem de sidste par år... Kunne godt bruge noget hjælp, er mine filer væk, eller er der en måde at få dem tilbage på? Mathias :( :)
Avatar billede kurtba Ekspert
02. august 2014 - 22:34 #1
Har du prøvet den i en anden computer? Det er ikke sikkert, at den viser samme problem der.
Hvis den opfører sig normalt på en anden pc, så er det nok bare din usb port, der pludselig ikke kan finde ud af det, og så plejer det at hjælpe at fjerne usb portene, genstarte pc så de automatisk installeres igen. Herefter kan man være heldig at det virker.
Men ellers er der stadig masser af håb, idet alt tyder på at mekanikken duer, og så er det nok filsystemet, som der er sket noget med.
Det burde et datarescue værktøj så kunne hjælpe dig med, idet de kan se data, selv om filsystemet er defekt. Man skal så bare have et andet lagermedie at flytte dem over på i forbindelse med genskabelsen.
Men problemet kan være flere ting og løsningen derfor også forskellig.
Jeg har set tilsvarende fejl på små usb stick. På en pc ville den formattere og på en anden virkede den upåklageligt.
Så kopierede jeg data ud på den hvor det virkede upåklageligt. Formatterede sticken og flyttede dataene tilbage, og så virkede den igen alle steder.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. august 2014 - 07:51 #2
Lyder som om partitionstabellen er røget (uden at jeg kan forklare dig hvorfor). Det skete for én af mine harddiske for et par måneder siden. Jeg fandt denne løsning, som ganske vist tager noget tid, men som allerede har virket for andre i samme situation:

http://www.eksperten.dk/spm/994965#reply_8136786

Vær opmærksom på, at du får brug for en ekstra harddisk til at kopiere dine data over på - så det er held i uheld, for man bør jo altid ha' en backup af sine mest værdifulde data. ;-)
Avatar billede M_Fink Nybegynder
03. august 2014 - 10:31 #3
Tak for svarene har fået alt mit dato over på min pc nu!
Avatar billede PrOz Nybegynder
04. august 2014 - 23:29 #4
Prøv at gå i kontrolpanel, administration, computer administration, Diskåndtering og se om du ekstern er der, evt. giv din ekstern et nyt bogstav :)
Avatar billede PrOz Nybegynder
04. august 2014 - 23:30 #5
Skulle den gerne dukke op igen :) medmindre den ikke er skadet :)
Avatar billede PrOz Nybegynder
10. august 2014 - 19:11 #6
Virkede det, hvis ja, må du gerne acceptere svaret :)