Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 09:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opslag af samme værdi

Hej,

Jeg sidder med et ark hvor der i kolonne 1 er angivet ugerne 1-29. Der er ved siden af angivet en kontaktperson og nettoomsætning. Data er blandende uger så ikke kan komme i rækkefølge.

Jeg har brug for, at lave en form for opslag som fx tager sidste uge - uge 29 og returnere alle de kontaktpersoner der har en nettoomsætning i denne uge. De skal returneres lige under hinanden i et nyt ark.

Er der nogle af jer der har nogle kloge ideer?

Skriv endelig hvis det skal uddybes :)

PÅ forhånd tak! :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juli 2014 - 12:14 #1
Med ugenummer og kontaktperson i Ark1 fra række 1 og nedefter, prøv følgende matrixformel i Ark2:

=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark1'!$B$1:$B$100;MINDSTE(HVIS('Ark1'!$A$1:$A$100=29;
RÆKKE('Ark1'!$A$1:$A$100)-CELLE("row";'Ark1'!$A$1:$A$100)+1);RÆKKER($1:2)));"")

Kopier formlen nedad i nødvendigt omfang.
Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 12:27 #2
Hej xl-Enthusiast,

Det ser spændende ud og vil se om ikke det kan gøre tricket.

Har lige et spørgsmål vedr. det +1 der står i nedenstående:

CELLE("row";'Ark1'!$A$1:$A$100)+1)

Hvad er det et udtryk for?

Jeg forsøger i mellemtiden at få det til at virke:)

/Thomas
Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 12:37 #3
Kan desværre ikke få det til at virke og kan ikke lige gennemskue hvad jeg gør galt:(
Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 12:49 #4
Jeg vil se om jeg ikke kan være lidt mere uddybende:

Det jeg har af input er:

Ugenummer      Kontaktperson        Nettoomsætning
1                    AFH                500
29                    HJN                200
7                    DGS                  0
9                    MJU                  50
12                    HTG                650
15                    PJK                125
29                    OGD                450

Det jeg gerne vil se i et andet ark er, alle uger med nr. 29 og så hele række for den pågældende. Jeg havde bevæget mig ud i et lopslag men kommer til kort.

Kan den formel du sendte mig løse dette problem?

/Thomas
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2014 - 13:12 #5
Skal det være på et andet ark?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juli 2014 - 13:16 #6
.. Og så hele rækken ...

Nævnte du noget om det i dit oprindelige indlæg?

Prøv at se vedhæftede.
Jeg ved ikke om du kender matrixformler. Hvis du ikke gør, så vær opmærksom på at indtastning skal ske på en ganske bestemt måde. Hvor du normalt afslutter indtastningen af en formnel ved at trykke Enter, skal du ved matrixformler holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Herved vil formlen automatisk blive omsluttet af krøllede parenteser. Når du har indtastet en matrixformel på denne måde kan den kopieres til andre celler på sædvanlig vis.

http://gupl.dk/712468/
Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 13:17 #7
Hej Morten,

Helst ja. Data bliver trukket et sted fra og vil gerne kunne smide det i ark1 "Datainput" og så se en færdig oversigt i ark2 "Oversigt".

Så hvis det kan lade sig gøre, vil det gøre det meget nemmere for mig:)
Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 13:19 #8
Hej xl-E,

Det fik jeg vist ikke gjort nej - my bad.

Det du har sendt mig er i hvert fald det jeg leder efter:) Det er noget i samme stil jeg sidder med. Jeg forsøger lige igen.

/Thomas
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juli 2014 - 13:22 #9
Prøv at klik på A1 (Ugenummer) og tryk --> ctrl + skift + l

Klik på den lille pil (Ved Ugenummer) gå ned i søg og tast 29 --> OK
Avatar billede TRenne Nybegynder
18. juli 2014 - 13:40 #10
Hej xl-E,

Det fungerer!! Det sgu super. Prøver at se om ikke det løser den udfordring jeg har ellers vender jeg tilbage.

Kan du give et svar så jeg kan give point?

/Thomas
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juli 2014 - 14:23 #11
OK.