Avatar billede norskov76 Nybegynder
06. juli 2014 - 13:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan Excel ikke sortere cellerne?

Hej eksperter.

Jeg er stødt på et mystisk problem i Excel. Jeg har et helt simpelt regneark med en liste af skytter, der hver har skudt 3 skud - og til sidst en total, der er summen af de 3 rækker. Vinderen er skytten med flest point i total. Har 2 eller flere skytter samme point i total, er det skytten med flest point i 3. skud osv.

Når jeg bruger Excel's indbyggede sorteringsfunktion "Brugerdefineret sortering" og tilføjer flere niveauer, så vil den ikke sortere korrekt i række 3, når der er 2 skytter med samme point.

Jeg har prøvet alt muligt, blandt andet sikret mig, at der ikke er tale om nogle fejlindtastninger med decimaler, indsat data i et tomt regneark som værdier (dvs. uden formater) osv. men uden held. Håber I kan hjælpe/forklare, hvorfor det ikke virker.

Jeg har lagt en kopi af regnearket (oprettet i Excel 2013) her:
https://drive.google.com/file/d/0B7wadYxwW8sGTFlaemU3QTV1S3M/edit?usp=sharing

Problemet er blandt andet blandt de 4 røde markerede skytter.

Tak for hjælpen!
Avatar billede store-morten Ekspert
06. juli 2014 - 19:08 #1
Prøv at erstatte . (punktum) med , (komma) som decimal tegn.
Avatar billede norskov76 Nybegynder
06. juli 2014 - 20:07 #2
Der er allerede komma i decimaltallene, ellers vil min formel i totalkolonnen ikke kunne regne. Det er en dansk version af Excel jeg arbejder i, så det løser ikke mit problem.
Avatar billede sdh Mester
07. juli 2014 - 12:22 #3
Meget mærkeligt - får det samme resultat som dig.
Men fik løst det med at tilføje en afrund formel i totalen:
AFRUND(SUM(C2:E2);1).
Der må være nogle underligende decimaler på de resultater der har 29,6 som total.
Avatar billede norskov76 Nybegynder
07. juli 2014 - 12:46 #4
Ja, det er meget meget underligt. Det "sjove" er, at selvom jeg indtaster dataene forfra - og dermed helt uden underliggende decimaler, så fejler sorteringen stadig. Så jeg tror ikke, at det har noget med underliggende decimaler at gøre.
Avatar billede komputerdk Mester
07. juli 2014 - 13:26 #5
lidt google

http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/269665-excel-secondary-sort-bug.html

svar #5

Det er åbenbart fordi at excel bruger base2 og vi bruger base10.. og det giver åbenbart noget afrundingsproblematik.. (har ikke lige sat mig helt ind i hvorfor) - tjek selv:

http://support.microsoft.com/kb/42980
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juli 2014 - 13:40 #6
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juli 2014 - 13:57 #7
Avatar billede norskov76 Nybegynder
07. juli 2014 - 19:47 #8
Tak for jeres input, det har givet mig svaret. Jeg må sige, at jeg er lidt forundret over, at en så "gammel" problemstilling ikke er blevet løst i et så anvendt program, som Excel.

Jeg har løst mit problem ved at tilføje min sum-formel afrund funktionen.
Avatar billede norskov76 Nybegynder
07. juli 2014 - 19:48 #9
komputerdk og sdh - synes I har "fortjent" pointene, for at komme med løsning og link til forklaringen. Hvordan giver jeg point til jer?
Avatar billede sdh Mester
08. juli 2014 - 13:28 #10
Du giver bare pointene efter den fordeling du synes er mest retfærdig og efter hvilket udbytte du har fået fra de enkelte besvarelser synes jeg.
Avatar billede komputerdk Mester
08. juli 2014 - 23:30 #11
Enig med #10 :)

men du kan faktisk godt få Excel til at gøre det rigtigt

excel-indstillinger under avanceret > næsten nede i bunden under "ved beregninger af denne projektmappe" sæt hak i "angiv vist nøjagtighed"

http://gupl.dk/712178/
Avatar billede norskov76 Nybegynder
09. juli 2014 - 21:26 #12
Tak komputerdk. Der er tilsyneladende flere veje udenom det binære talsystem, selvom jeg må sige, at det undrer mig at Microsoft aldrig har løst sådan et problem.