Avatar billede LauLauritzen Juniormester
06. juli 2014 - 12:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote fra mit DVD drev.

Jeg har en gammel Dell pc der kører windows-xp, med et cd-drev og et dvd-drev. Jeg har nu indkøbt en dvd med windows 7 for at opgradere. Problemet er at jeg ikke kan få min pc til at boote fra mit dvd-drev.
Jeg har været i bios'en for at kikke her. Mit dvd-drev er IKKE på listen over boot-devices jeg kan vælge. Det er kun mit Diskette-drev, cd-drev og selvfølgelig min harddisk.
Når jeg så kikker på diverse installerede devices kan jeg se at min cd-drev står som master og mit dvd-drev som slave. Så jeg har en mistanke om at det er problemet. Men inden jeg begynder at rode med det, ville jeg lige sikre mig at det er det som er problemet.
Er der nogen derude, som kan hjælpe ?
Mvh.
Lau Lauritzen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juli 2014 - 12:30 #1
Du skriver at du har Diskette drev / CD og HD ! Så er det jo ikke så mærkelig Du har så ingen DVD drev eller er det en Stationær med 2 drev hvor DVD ikke virker.?
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juli 2014 - 12:42 #2
Lyder som en IDE baseret maskine.. Bag på dvd drevet er der en jumper du enten skal flytte eller afmontere helt. Så vil dvd drevet blive til master. Vil dog nok afmontere cd drevet og koble dvd drevet på der og ikke montere cd drevet som master, men slave eller slet ikke.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2014 - 12:58 #3
Her er et råd, som er fra XP tiden:
[Start] [Kør] [Regedit]
Registry Nøgle: HKEY_LOCAL_MACHINE \\ SYSTEM \\ CurrentControlSet \\ kontroverser l \\ Class
Key Navn: (4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318)
Værdi Data: [Slet alle Value Data fra UpperFilters og LowerFilters]
Bemærk: Du må ikke slette tasten eller Multi-String værdier. Slet kun dataværdier.
Afslut Registreringseditor, og genstart.

Ellers prøv at tage kablerne af CD drevet og genstart.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juli 2014 - 14:49 #4
Microsoft har lavet et FIX som retter Upper and Lower File
http://support.microsoft.com/mats/cd_dvd_drive_problems/da
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
06. juli 2014 - 15:02 #5
Ja det er en stationær, med 2 skuffer, et cd-drev og et dvd-drev. Begge virker men jeg kan bare ikke boote fra dvd-drevet, kun fra cd-drevet
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
06. juli 2014 - 15:05 #6
Tusind tak for de MEGET hurtige svar alle sammen. Jeg prøver lige den med software modellen først inden jeg begynder at rode med jumperne.
Jeg vender tilbage med svar. Det bliver nok ikke i dag.
Mvh.
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
06. juli 2014 - 15:13 #7
Jeg har ikke den Nøgle i min registreringsdatabase, Jeg prøver den med fjerne kablet fra mit cd-drev og flytte det over på mit dvd-drev.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juli 2014 - 15:20 #8
Husk jumperen :-)
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
06. juli 2014 - 16:10 #9
Uden at røre jumperne, fik jeg booted fra dvd-drevet, ved at flytte kablet fra cd-rom drevet til DVD-drevet. Men nu stopper windows-installation fordi den siger der mangler en enhedsdriver til mit cdrom/dvd drev. Da alt var preinstalleret da jeg købte denne pc, ved jeg ikke hvad det er for en driver der mangler. Har I nogle Idéer hvor jeg kan finde den driver ?
Hilsen Lau
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juli 2014 - 16:21 #10
Da du ikke vil køre fix fra #4 framelder jeg
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
06. juli 2014 - 16:40 #11
Har netop kørt dette fix, men den sagde der ikke var problemer og altså ikke noget at fixe.
Hilsen Lau
Avatar billede Blueeyez Mester
06. juli 2014 - 17:25 #12
Ved ikke om det kan tænkes at være jumperen der gør følgende. (Det ercen meget gammel maskine du har fat i og derfor vil det næsten bedre betale sig at købe en brugt/ny..

Du kan finde drivere til din computer på dell.dk under support. Du bør bruge dens model navn/nr og ikke service tag, da det nok er ugyldigt..
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2014 - 21:37 #13
Det der med at den mangler enhedsdriver ved start af installation, har jeg været udsat for før. Også selvom harddisken var helt tom og overskrevet, og dvd drevet sad alene på kablet. Løsningen for mig var at omlave cd installationen til en usb installation og køre den den vej. Jeg brugte Rufus til denne opgave fra en anden pc:
http://rufus.akeo.ie/
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
07. juli 2014 - 14:05 #14
Til Blueeyez:

Jeg HAR været inde hos dell og mit service virker stadig; det er en pc fra 2006; jeg har også prøvet at downloade en ny driver, men det virker sku stadig ikke. Det med at købe en ny har jeg overvejet en del gange, det kan være det ender med det.
Mvh.

Til 220661:
Jeg prøver din løsning, for at se om det virker.
Mvh.
Avatar billede LauLauritzen Juniormester
16. juli 2014 - 11:50 #15
Mit problem er løst.
Tusind tak for de nyttige og hurtige svar. Der var desværre ikke nogen af Jeres løsninger der virkede hos mig.
Jeg kom i tanke om at de kunne jo være der var en opdatering på Dell's hjemmeside til min Bios. Det var der.
Efter jeg havde flash'et min bios med opdateringen virkede det hele som det skulle.
Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2014 - 15:01 #16
Super :-) Du lukker bare med svar i #5.