Avatar billede zzup Nybegynder
21. juni 2014 - 23:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vælge tal, ud fra input i rulleliste excel

Hej eksperter!

Jeg er ved at lave et excel ark til arbejdet.

Jeg har enhederne listet lodret.

Et eksempel:

Cell = Enhed
E3 = Kage
F3 = 250

Jeg har desuden en liste i en rullemenu, hvor jeg har mulighed for fx at vælge "Kage"

Problem opstår, når jeg vil have en ekstra celle til at referer til F3 hvis jeg har valgt "Kage" i rullemenuen.

Jeg har en løsning med =hvis(rullemenu=E3;F3;hvis(... osv)

men når jeg har mange enheder er det en langsommelig proces, da hver falsk hvis skal gå videre til den næste enhed, og hente tallet passende til enheden...

Men kan det ikke gøres nemmere, så jeg ikke skal lave så mange "hvis" ?
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2014 - 11:45 #1
Alternativt kunne det konstrueres via VBA.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juni 2014 - 12:40 #2
Måske:

=LOPSLAG(E1;E3:F7;2;FALSK)

Hvor E1 er din celle med rullemenu
Avatar billede zzup Nybegynder
22. juni 2014 - 13:13 #3
#1 umiddelbart virker VBA ret omfattende lige i denne situation..

#2 Jeg havde både været inde på SAMMENLIGN, INDEKS, og tror endda jeg havde kigget på LOPSLAG, men intet så ud til at virke.. men nu virker det.. Giv et svar, så får du point. :)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juni 2014 - 13:57 #4
Ok, godt det kunne bruges :-)