Avatar billede Roneklindt Novice
15. juni 2014 - 12:13 Der er 7 kommentarer

Boot fra andet drev?

hej :)

Jeg har Win 7 på min maskine nu.

Jeg har så et andet drev som jeg ved der er indstalleret Win XP på.

Jeg ville så høre om det er muligt og i så fald hvordan, jeg booter fra XP drevet?

Evt. Med et program, så begge systemer var åbnet på en gang. :)
15. juni 2014 - 12:57 #1
Begge OS på samme tid er = virtualisering :)

Jeg har ikke leget med det på PC'er endnu.
Men der er i hvert tilfælde
Hyper V fra Microsoft, hvilket giver god mening, når det er 2 OS fra Microsoft, og det du vil er supporteret :)
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3702

Så er der WM Player, fra WM Ware.
Så vidt jeg ved har WM player været gratis. Jeg ved ikke om den er det længere, men den der hedder Wm Player Plus er et betalings produkt.
Download link til WM Player.
https://my.vmware.com/web/vmware/free#desktop_end_user_computing/vmware_player/6_0
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 16:59 #3
Du kan når du starter computeren gå i bios, og her burde du kunne vælge at sætte din disk nr 2 som 1 boot prioritet, og gemme indstillingen. Når computeren så genstarter vil den boote på XP.
Ved godt det er lidt bøvlet, men kender ikke lige en måde hvordan man kan gøre det når de er installeret på hver sin disk.

Xp kan man i øvrigt stadig hente enkelte opdateringer til.
Det gøres ved at tilføje et hack til registrerings databasen:
http://betanews.com/2014/05/26/how-to-continue-getting-free-security-updates-for-windows-xp-until-2019/
Jeg har selv prøvet det, og det virker. Fik 2 ekstra opdateringer da jeg tilføjede oplysningen i registeret.

PS support til jave til XP forsvinder om ca 1 måned til XP, så derfor er der med hensyn til dette en tidsbegrænsning her.
Jeg mener selv dette var det endelige dødstød for XP.
Men anser ikke det for værende et problem for dig da du jo bruger Win 7 maskinen til dette nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 17:02 #4
På nogle computere kan man også trykke på en taste med det samme under opstart(kan vist være F12), og her vælge hvad man skal boote på. Men alt efter hvilket fabrikat bios det er, er dette forskelligt. Og jeg er ikke 100% sikker på du kan boote fra disk 2 herfra.
Har ikke selv mulighed for at teste dette.
Avatar billede kemi66 Nybegynder
15. juni 2014 - 19:36 #5
Under opstart, skulle system selv finde ud af om der er mere end det ene styresystem, så det skulle kunne ændres inde i Win7,
Prøv følgende :
Egenskaber for system -
Start og Genoprettelse - Indstillinger
Derinde skulle det fremgå om der er fundet andre styresystemer, der kan du stille den til at komme med valg under opstart.. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 21:08 #6
#5 Hvis det er to uafhængige installationer, som ikke har "set" hinanden under installationerne kan dette vil ikke lade sig gøre?

Som jeg forstår det tilføjes oplysninger om Xp's installation jo i Windows 7's master boot record, hvis man installerer Xp først, og så derefter installerer Windows 7.

Jeg har ikke indtryk at det er foregået på den måde i denne tråd, og så kan jeg ikke se hvordan de to systemer kan se hinanden?

Men det kan vi jo få at vide af spørger?

Skal til sammenligning sige jeg har en pc med to systemer på samme måde, en med Linux Mint, og en med Windows 7.
Og nej jeg kan ikke se noget sted at Mint ligger på den anden disk, når jeg går ind under start og genoprettelse. Det skal være tilføjet mbr for at virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2014 - 21:09 #7
Om det så kan lade sig gøre ved at fixe mbr når begge diske er tilsluttet nu, det har jeg ikke erfaring med ?