Avatar billede Videotech Praktikant
13. juni 2014 - 21:02 Der er 9 kommentarer

Blande jord i grupper

Jeg har en lille udfordring.
I vores garage har vi lys og stikkontakter, men pga. husets alder, er der ikke ført jord til stikkontakterne.
Nu vil jeg gerne udvide med udendørs belysning og en udendørs stikkontakt, og så skal der jord på.
Problemer er, at jeg har én gruppe til lyset (uden jord), og en anden gruppe til stikkontakterne (også uden jord) - må jeg lave en ny jordforbindelse (jordspyd), som tilsluttes både lys og stikkontakter (altså bruge samme nye jord i 2 grupper ?
Og i givet fald, hvordan skal denne nye jord splittes op ?
Jeg kan jo ikke blande jorden i kablerne i det 2 grupper.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 21:23 #1
Er ikke elektriker og vil opfordre at spørge sådan en.

Men jeg vil tro du kan lave det så hele garagen er jordforbundet, sammen med de stik korntakter du vil sætte derpå.

Måden man kunne gør det på kunne være at sætte en boks med en undergruppe og et hpfi relæ ude i garagen. I denne nye undergruppe tilslutter du også dine nye udendørs stikkontakter og lys.
Din gamle installation kan du vel ikke lige tilføje jort til, da du vel mangler ledningen (den gul/grønne) i stik kontakterne til dette?

PS Dette er ikke "en gør det selv opgave", og vil derfor opfordre du får en kammerat der er elektriker til hjælp med dette
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2014 - 21:31 #2
Undergruppe tavlen med relæ sættes direkte på kablet der kommer ud i garagen, før den kommer på kontakter og lampesteder.

Du må godt blande jord i grupperne. Ude i en almindelig tavle med jord i har du jo kun et relæ der styrer jord til samtlige grupper, så de er koblet på samme klemme inde i tavlen og hen til relæet.
Problemet for dig er jo sikkert kun at du i din gamle installation kun har to ledninger til hver stik kontakt, og med mindre de ligger i rør er det jo nærmest umiúligt at tilføje jord til disse.
Og igen at rode i en installation er et job for en autoriseret, måske i samarbejde med dig selv :-)
Avatar billede Videotech Praktikant
13. juni 2014 - 23:41 #3
Tilgang til garagens lys er uden jord, og ligeså tilgangen til stikkontakterne. Men alle lampesteder og stikkontakter har fremført jordledning, som i øvrigt ER forbundet - det er jo bare en virkningsløs jord jeg så har på alt lys og kontakter.
Spørgsmåler er bare.... må man banke et jordspyd ned, og tilslutte det til nærmeste tilgængelige sted i denne kæde af stikkontakter (det er ikke muligt, at komme til hovedtavlen med et nyt kabel), og må samme jordspyd også tilsluttes lysets kredsløb ?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2014 - 00:21 #4
Jeg ved det ikke, og vil anbefale du taler med en elektriker.

Jeg tror dog som udgangspunkt at jord skal komme fra et samlet punkt der startes i tavlen.

Prøv at læse denne debat her http://www.ezz.dk/888652-seperat-jordspyd-til-skur og se om du bliver klogere af det?

Vil lave en rettelse til #1:
Normalt samles alle jordledninger på en klemme i tavlen, men den tilsluttes ikke fejlstrøms relæet. Beklager denne fejl.
Det er jo kun de tre faser og nul som relæet arbejde med. Jord holdes helt udenom.
Avatar billede Antlars Novice
14. juni 2014 - 09:17 #5
Da det er et ikke tilladt indgreb i fast installation, vil jeg heller ikke anbefale dig at udføre det selv.
Hvordan vil du sikre dig at overgangsmodstanden til jord ligger indenfor det lovbefalede?
Du risikerer at have lavet noget du selv stoler på,-men som er både ulovligt og uden fuld beskyttelse.
Kan kun tilslutte mig ovenstående svar: Lad en faguddannet lave det.(Det er dit liv og brandforsikring det kan gå ud over).
Avatar billede Videotech Praktikant
14. juni 2014 - 10:27 #6
Det er jeg helt klar over, men min erfaring med elektrikere (og andre håndværkere) er temmelig dårlig. Jeg er helt sikker på, at en elektriker kan fikse opgaven, men jeg vil gerne vide og kende til reglerne, så der ikke bliver lavet noget kluns.
Undskyld elektrikere, men vi har tidligere betalt en formue for el arbejde, som dels ikke fungerede efter hensigten, og i øvrigt ikke have tilsluttet jordledningen i alle de nye stikkontakter, som ellers havde jordben - det er sgi betryggende.
Avatar billede Antlars Novice
14. juni 2014 - 11:34 #7
Rigtig nok. Man kan være uheldig med håndværkere. Men i dit tilfælde henvendte du dig forhåbentlig til ansvarshavende installatør, og påpegede fejl og mangler.
-Men for at vende tilbage til dit spørgsmål, så skal du lige tænke på at der også skal laves en udligningsforbindelse mellem dit nye jordspyd og det jordspyd du i forvejen har til beboelsen, ellers er det heller ikke lovligt.
Det letteste (lovligt) vil være at udskifte kablet til din garage med et kabel hvor der er jord med inde fra huset (din gruppetavle). Især da du der har hfi/ hpfi-afbryderen (udligningsforbindelsen).
https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.teknik.el/a83_9qbXeMk
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2014 - 11:51 #8
Enig i #7
Debatten i link #4 og #7 er som jeg umiddelbart ser det den samme sag ikke?
Avatar billede Antlars Novice
14. juni 2014 - 12:14 #9
#8
Fuldstændig rigtig. Bare fra 2 forsk. steder.