Avatar billede Erik R Mester
08. juni 2014 - 09:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan man "underskrive " en aftale via mail

Kan jeg som privatperson (udlejer af en lejlighed) sende en lejekontrakt fx som vedhæftet pdf og få en (juridisk holdbar) bekræftelse via mail.
Venlig hilsen
BE
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2014 - 12:07 #1
Der kan signeres digitalt med Digital Signatur. Dokumentet mister signaturen, hvis der "fifles" med det og denne model benyttes f.eks. ved overdragelse af fordringer imellem virksomheder.
Avatar billede finb Ekspert
08. juni 2014 - 14:33 #2
Selv en mundtlig aftale er gyldig,
men den er svær at bevise !
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2014 - 17:04 #3
Det er netop det, der gør ovenstående til noget vrøvl: I princippet rigtigt, men i den virkelige verden - aldrig i livet.
08. juni 2014 - 23:36 #4
Avatar billede Erik R Mester
09. juni 2014 - 00:16 #5
Adobes echosign har jeg tænkt på; grundet prisen på 15$ pr. måned har jeg endnu ikke tegnet abonnement. Jeg forestiller mig at der må være en form for mail som er lige så retsgyldig som en traditionel underskrift på papir.

Måske ER en almindelig mail lige så sikker som et papir med underskrift - så længe ingen af parterne bestrider at have sat underskriften/sendt mailen?

En underskift på papir kan jo forekomme meget overvurderet, når man fx tænker på at at underskriften måske kun er på sidste ark i en dokument som består af mange sammenhæftede ark.

Jeg vil være glad for flere oplysninger om hvordan private som afsender og modtager kan bruge digital signatur. NemId kan så vidt jeg ved kun bruges til post til offentlige institutioner, før NemId brugte jeg digital signatur som krævede lokal installation på brugerens computer, men det kunnen vist også kun bruges ved kommunikation med offentlige virksomheder.
var installeret på
Venlig hilsen
BE
09. juni 2014 - 01:13 #6
Du kan hente og installere (i din mail klient) din digital signatur fra https://www.nemid.nu/dk-da/digital_signatur/, hvilket gør du kan underskrive en mail, pdf dokument, mm. lige som #1 nævner.

Hvis jeg var dig, så ville jeg lave en kontrakt i Adobe Acrobat Pro Forms (eller et lignende program) med et digital signatur felt.

Proceduren ville så være:
Sende en mail med kontrakt pdf filen til vedkommende der skal skrive under, de åbner filen, skriver under, gemmer og sender den underskrevne pdf fil tilbage.
Avatar billede Erik R Mester
11. juni 2014 - 14:59 #7
Mange tak for hjælp; jeg fulgte linket og læste videre bl.a. her:
https://www.nemid.nu/dk-da/support/brug_nemid/send_og_modtag_sikker_e-mail/opsaetning_af_e-mail-program/

Det var nyt for mig at NemId også kan bruges til sikker mail fra egen computer; hidtil jeg kun brugt det til netbank og sider som Sundhed.dk og borger.dk. Derfor forstod jeg ikke de første svar.
Venlig hilsen
BE