Avatar billede Jbric Nybegynder
04. juni 2014 - 01:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gratisdns.dk til website og one.com til mails - kan jeg overføre alt til one.com

Jeg har fået ansvaret for at holde styr på et domæne, der blev oprettet for en del år siden af en anden person. Det ser ud til at domænet ligger hos gratisdns.dk, det står der hos dk-hostmaster og det er da heller ikke muligt at oprette en hjemmeside via filemanager hos one.com. Der sker ingenting ved oprettelse af en index.html-fil. Men til gengæld modtages og læses emails via one.com's webmail. Hvordan kan det lade sig gøre? Peger gratisdns på one.com som mailserver som det eneste?

Som jeg forstår det, burde jeg kunne overføre domænet til one.com og på den måde have det hele samlet et sted. Er det korrekt? - og hvad skulle fordelen være ved at benytte gratisdns.dk når vi har et webhotel, der i forvejen bruges til hosting af emails?
Avatar billede bacardil Nybegynder
04. juni 2014 - 01:47 #1
Hvad hedder domænet?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2014 - 02:05 #2
Nej. Du kan sagtens have DNS hos gratisdns.dk, web site et andet sted og mail et tredie sted.

Login paa gratisdns.dk admin og se hvilke DNS records der er sat op.
Avatar billede Jbric Nybegynder
04. juni 2014 - 07:44 #3
Ok. Tak for dit svar. Men hvis domænet udelukkende bruges som indgang til mailserver (hos one.com) og nu også skal bruges til at oprette en webside med vores kontaktoplysninger, vil det så ikke være nemmere for os at overføre alt vedrørende domænet til one.com, dvs. at vi afmelder gratisdns.dk? Jeg kan ikke se, hvilken nytte vi skulle have af at anvende gratisdns.dk?
Avatar billede LarsLj Novice
04. juni 2014 - 11:05 #4
Hej Jbric.

Webserveren med www-adressen og mailserveren med mailadressen er 2 forskellige ting. Normalt køber man dem samlet, men de kan sagtens være adskilte. Man kan have et website (gratis) 1 sted, og så købe mailserveren hos en anden udbyder. Det svarer næsten til hotel med morgenmad. Normalt samlet, men det kan adskilles.

Forslag: Kontakt One og spørg, om de kan flytte sitet for dig. Det er det nemmeste, og det koster ikke alverden. Du kan ikke selv flytte det med mindre, du ved en masse om DNS servere og har adgangen. Ellers ved jeg af egen erfaring, at Unoeuro og Cliche  sandsynligvis kan samle tingene for dig, og de er ikke så dyre Cliche kan du endda ringe til! Undtagelsen er, at Cliche ikke kan køre C#-baserede CMS systemer som fx. Umbraco.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2014 - 13:17 #5
Jeg vil klart anbefale ikke at have DNS service hos ens web hotel.

Der er desvaerre set sager hvor web hotellet i forbindelse med en betalings strid gar taget domaenet som gidsel.

Hvisa du selv kontrollerer domaenet som du goer hos gratisdns.dk saa kan du altid flytte web site til et nyt web hotel uden at vaere afhaengig af det det game web hotel.
Avatar billede Jbric Nybegynder
07. juni 2014 - 10:26 #6
Hej Arne og Lars. Mange tak for jeres svar, nu forstår jeg det. Jeg kan godt se din point, Arne, men for nemhedens skyld tror jeg at vi vil samle det hele hos one.