Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 11:42 Der er 25 kommentarer

Windows 8

Hej :-)

Har en computer købt med windows 8 men der er blevet lagt windows 7 på. nu vil jeg så gerne ha den tilbage til fabrik indstillinger men tror at den gendannelse til windows 8 er blevet slettet helt :/

hvad kan jeg gøre?
Avatar billede Minimosse Nybegynder
20. maj 2014 - 11:44 #1
Der følger højest sandsynligt en windows 8 dvd med som du kan bruge til at upgradere, den indeholder også den windows 8 licens som følger med pc'en

Mvh Mathias
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 11:52 #2
nej der var ikke nogen windows 8 dvd med i kassen til computeren
20. maj 2014 - 12:26 #3
Velkommen til E. ...

...købt med windows 8... Så må du da 'brokke' dig hos leverandøren ???
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 12:28 #4
hvis du selv kørte win7 ind før du fik lavet dvd'er med medfølgende software, så er det en fejl 40.
Nogle mærker har mulighed for at tilsende et sæt diske mod betaling.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 12:40 #5
Okay :)

Det er en acer .
Er det noget man måske kan hente fra deres hjemmeside eller skal man ringe til dem og få de dvder
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 13:23 #6
http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/support
Nederst på siden kan du indtast serienummer, så kommer muligheder til din maskine.
Hvis de ikke har et sted med hent gendannelsescd recoverycd, så må du ringe/skrive.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 13:31 #7
Okay tak :-)

Altså kan hente noget bios ? Er det det?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 13:52 #8
der ligger umiddelbart kun drivere - så du skal nok kontakte dem.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 13:57 #9
Okay tak for hjælpen :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2014 - 16:35 #10
Hold Alt og F10 nede under opstart, vis du vil hævde Windows 8 tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2014 - 16:37 #11
Havde ( dumme stavekontrol )
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 16:48 #12
Ja men problemet er at det vist nok er blevet slettet helt
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2014 - 17:24 #13
Har du prøvet ;-)
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 17:38 #14
Ja der kommer kun det frem med windows 7 :)
Avatar billede Little Helper Seniormester
20. maj 2014 - 20:09 #15
Alle svar er jo for så vidt rigtige. Nogle producenter følger der en Windows med eller en Image dvd til geninstallering, andre er softwaren installeret og man skal selv lave en backup af harddisken, Og nogle er med en genetablerings partition som ikke slettes ved install af andet operativ system da det ligger på en partition for sig selv og denne skal man også selv sikre sig en backup af i tilfælde af at HD udskiftes under garanti da software ikke er dækket herunder.

Hvad din er ville vi kunne svare på hvis du gav model navn og nummer
ellers bliver det ikke andet end til gætteri.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 20:12 #16
Det er en acer V5-571 :-)
Avatar billede Little Helper Seniormester
20. maj 2014 - 20:50 #17
Denne model har et drev D: som dit image ligger på. Når du formatere C: drevet så fjerner du ikke dette hvilket vil sige at det stadig er der. Det er nævnt før hvordan du kommer herind. Hold ALT og F10 inde så snart du tænder maskinen. Jeg har linket en demo til hvordan du gør jeg har desværre ingen link til en dansk sproget da dette ikke er lavet.

https://www.youtube.com/watch?v=H2xoMEPfiPQ

Håber du får den til at virke igen.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
20. maj 2014 - 21:02 #18
Ja men som jeg kan se så ligger windows 7 på D drevet :/
Og når jeg trykker alt F10 kommer der ikke det frem som på demoen du har sendt
Avatar billede kurtba Ekspert
21. maj 2014 - 02:00 #19
Hvis du går i diskhåndtering vil man normalt kunne se, om gendannelsespartitionen stadig eksisterer eller ej, idet man der kan se alle partitioner - også de skjulte. Gendannelsespartitioner er normalt skjult.
I stifinder bør du også kunne se det ud fra din beskrivelse. Hvis du har installeret på gendannelsespartitionen, vil det drev som Windows 7 ligger på ikke være ret stort, men til gengæld vil der være et stort drev ved siden af, hvor den gamle win 8 så burde ligge stadigvæk.
For at få fat i gendannelsespartitionen under opstart, skal man som andre anfører bruge Alt + F10, men vær opmæærksom på at den helt korrekte metode er, at man trykker dem ned lige når Acer logoet kommer frem, og herefter trykker man så gentagne gange på F10, mens man hele tiden holder Alt nede,

mvh

Kurt
Avatar billede Little Helper Seniormester
21. maj 2014 - 06:07 #20
Hej Muller.

Jeg har svært ved at forestille mig at Windows 7 skulle være blevet installeret på drev D: Da det vil stride mod al sund fornuft og ikke mindst hvad windows 7 under install vil gøre. Dog alt er jo muligt, Kan du kikke hvilke drev du har, størrelse og hvilke system mapper der ligger på både drev C: og D: og sidst når du i windows 7 kikker på en genvej el. program el. lign.hvilken sti siger den så den ligger på. Altså d: osv eller c: osv.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
21. maj 2014 - 10:47 #21
Jeg prøver lige at kigge på det senere :-)
Avatar billede Muller08 Nybegynder
22. maj 2014 - 19:26 #22
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter eller hvor :/

Der står system reseved
100mb
Iorden (system aktiv primær partition)

(C:)
448,21 GB NTFS
Iorden (Boot, sidefil, crashdump, primær patition)

911 drive for win 7 (E) 17,45 gb NTFS
Avatar billede kurtba Ekspert
25. maj 2014 - 21:38 #23
Det ser godt nok ud til, at det er lykkedes dig at installere win 7 på gendannelsespartitionen. Ovenstående ser du formentlig i enhedshåndtering, men så bør du også kunne se både C og E i Stifinder.
I Stifinder kan du så se på E om der ligger Windows mappe, programmer mappe, users mappe osv.
Gør der det er det din win 7 installation, du har fået lagt der.
Avatar billede Muller08 Nybegynder
25. maj 2014 - 22:04 #24
Jeg har nu fået acer til at sende en gendannelse cd :-)

Men mange tak for hjælpen alle sammen
Avatar billede Muller08 Nybegynder
03. juni 2014 - 20:08 #25
jeg har nu modtaget gendannelse cd'er fra acer...

Men hvergang jeg sætter dem i og skal vægle gendan til fabrik indstillinger så skriver den at jeg skal starte denne gendannelse fra en ældre BIOS-tilstand..