Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 11:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Macbook pro 2011 ville ikke starte ?

Hej.

Jeg har en Macbook Pro early 2011 -MC721LL/A-

Forleden da jeg skulle se en film begyndte billedet på skærmen at krakelere voldsomt, jeg valgte at slukke for computeren og starte den op 5 min senere, da ville den køre uden problemer igen.

Dagen efter skete det samme netop igen ved at åbne VLC og afspille en HD film.

Nu et par dage efter viser skærmen startup apple logo'et "Rødligt, og med små røde striber vandret hen af skærmen" - det virker til computeren starter fint op dog ikke med andet end gråt billede.. (Hvis jeg starte op i safe mode kommer der pludselig en helt blå skærm med linjer)

Nogle som kender til dette problem og hvad evt. et løsningsforslag kunne være?

Tak på forhånd.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 11:58 #1
Jeg kan frygte din grafik chip har overophedet, og derfor er på vej til at gå i stykker.
Formoder du aldrig har renset blæsesystemet på den?
Overophedning er den største fjende for alle bærbare computere, da køling af dem fra start af er begrænset, da det hele er så kompakt.
Derfor skal man jævnligt (ca 2 gange om året) rense den med trykluft på dåse.
Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 12:04 #2
Er jeg også bange for, nej har desværre aldrig fået renset den. Hvis dette er tilfældet er det et nyt bundkort der skal til, formoder det er ret dyrt ? :-/
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 12:08 #3
Ja det er sikkert ret dyrt. Kender ikke prisen på det dog, og hvad det koster for at skifte det.
Jeg vil tro din grafik chip har lidt uoprettelig skade, fordi du blev ved med at køre med den til du fik det rødlige skærmbillede.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 12:11 #4
HP har med deres DV 9000 serie noget af det samme problem med deres grafik chip. Her vælger computeren bare på et tidspunkt at slukke helt for skærmen. Man kan på disse modeller nogle gange få liv i dem igen ved hjælp af varme. Men om du kan gøre det samme på en Macbook ved jeg ikke.
Du kan se her hvordan det foregår på en Hp9000:
http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 12:25 #5
Ser du 13.30 ind i video kan du se hvor beskidt sådan en pc bliver i kølesystemet over tid. Det er klart den ikke kan køle med så beskidt en køler
Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 12:31 #6
Tak for hjælpen, ja det er klart et problem med alt det støv som samler sig i sådan en computer.

Forstår bare ikke helt hvorfor en temperatur måler ikke slår computeren fra længe før sådan en situation opstår :S
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 13:19 #7
Du har ret i at bios burde lukke ned hvis en overtemperatur blev nået. Men sådan har jeg ikke set nogle computere opbygget desværre. Der findes jo programmer til pc som der sladrer om temperaturen. Og der er sikkert tilsvarede der virker på Mackbook Pro.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 13:21 #8
#6 Velbekomme.
Har du prøvet at sætte den til ekstern skærm, for at se om problemet fortsætter der?
Er der problemer på den eksterne skærm, så er det chippen som der er defekt. Er skærmbilledet fint på den eksterne skærm, er det lcd panelet der fejler.
Mit bud er dog stadig at det er chippen der er problemet.
Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 13:41 #9
Har haft den til mit tv, der vises også en masse streger.

Jeg har nu renset min computer og synes ikke engang der var så meget snavs som forventet..

Der sidder to grafik kort i computeren, et Intel og et amd, begge kort kan vel ikke brænde af samtidigt, er der evt mulighed for at lave det primære om til sekundær og omvendt ?

Det kan heller ikke være et firmware problem?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 14:31 #10
Ved det ikke, men vil tro den skifter mellel de to kort alt efter hvad du bruger den til.Formoder det er Intel kortet der yder bedst, og at det bruges til gaming og andre grafiske udfordringer.
Mener man på en Windows baseret pc kan skifte på disse kort ved at vælge under ydelse om det er performance eller balanceret (tror jeg det hedder)
Har du nogle indstillinger i forbindelse med strømstyring på den?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 14:38 #11
Hmm Det er så nok Amd kortet der er det bedste i den trods alt.
Så denne tråd der fortæller at lige denne computer har dette problem:
https://discussions.apple.com/thread/4659905?start=30&tstart=0
Avatar billede egonspock Seniormester
27. april 2014 - 15:20 #12
Jeg har set samme problem, så jeg er lige med på en lytter. for mit vedkommende opstod problemet umiddelbart efter et skærm-glas-skifte, men har heldigvis en anden maskine.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 16:10 #13
#12 Så kunne man måske mistænke at skærmkablet har et brud.
Har du prøvet ekstern skærm?
Avatar billede egonspock Seniormester
27. april 2014 - 16:34 #14
Jep. - samme show med enten blå skærm eller grå striber. Verbose opstart ser fin ud indtil GUI'en skal på, så går der ged i den.
Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 19:06 #15
220661 - Du kan lige lave et svar

Efter jeg læste den tråd igennem du postede har jeg om ikke andet fået gang i maskinen nu, nu kan den starte op, dog med røde striber og en meget langsom grafikdel.
Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 19:27 #16
Skal faktisk lige siges at jeg nu kan sætte en ekstern skærm til hvor grafikken kører flydende på, så skal formentlig have fundet en måde at bruge nr. 2 grafikkort på bærbaren alene
Avatar billede 220661 Ekspert
27. april 2014 - 21:03 #17
#15 Tak for det :-)
Er det så det andet grafik kort du kører på nu tror du?
Avatar billede futte21 Nybegynder
27. april 2014 - 21:26 #18
Det er mig som takker..

Erhm nej det skulle være det defekte grafikort, men der findes tusinde af løsning forslag til hvordan jeg kan komme til at kun køre på det interne grafikkort, men jeg har ikke fået det til at lykkedes endnu, men der er lys forude, så længe jeg kan starte computeren op og det virker upåklageligt på den eksterne skærm :).