Avatar billede AnneB21 Novice
11. april 2014 - 09:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af "farv hver anden linje"

Hej,

Jeg har lige to spørgsmål.

- Hvordan fjerner man farven i hver anden linje i Excel, så det ikke sker automatisk? Jeg synes jeg prøvet næsten alt.

- Hvordan kan man få en celle til automatisk at blive markeret med en farve, hvis den overstiger et bestemt tal eller hvis den rammer et bestemt tal?
Jeg ved at man kan gøre det, ved bare ikke hvordan.

Håber, at der en der kan hjælpe mig.
11. april 2014 - 10:20 #1
Svaret på begge spørgsmål er:
Betinget formatering (findes på fanen Startside)
Avatar billede sdh Mester
11. april 2014 - 10:21 #2
Som udgangspunkt er alle celler med som standard med hvid baggrund. Det tyder måske på at dataene som du omtaler er en del af en tabel.
Du kan formatere en evt. tabel ved at markere en celle inden for tabellen. Herefter vælg menu punkt design og vælg den typografi der passer dig.
Til dit andet spørgsmål skal du benytte dig af betinget formatering. Hvis du ønsker at benytte en formel som du beskriver i dit spørgsmål f.eks b2 = 25 skal denne formel indgå i den formateret betingelse.
Marker område - vælg betinget formatering (menupunkt hjem)- opret ny regel - brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres - angiv regelbetingelse til f.eks b2=25 - tryk på knap formater - angiv hvordan celle/celler skal formateres hvis regelbetingelse = sand
Avatar billede AnneB21 Novice
11. april 2014 - 11:54 #3
Tak. Jeg har fundet ud af den første del, men synes stadig jeg har lidt besvær med den anden del? En der kan hjælpe mig med en formel?
Jeg har en række med en masse tal og vil gerne have cellen markeret med en farve, hvis tallet lander på præcis 10, 15, 20 osv.
11. april 2014 - 12:31 #4
Marker cellerne
Vælg Betinget formatering
Vælg Ny regel
Vælg Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres
Indtast denne formel: =REST(A1;5)=0
hvor A1 refererer til den første celle i det markerede område
Vælg hvilken formatering, der skal anvendes.
OK
Avatar billede AnneB21 Novice
11. april 2014 - 13:07 #5
Jeg har prøvet at gøre præcis som du skriver erikjuul. Jeg ville bare ønske at det virker på den måde jeg gerne vil have det.
Når jeg gør som du skriver, så skulle den helst gerne kun farve de celler, der har den værdi jeg skriver. Men den farver hele rækken nedad når den første celle i det markerede område rammer den værdi jeg har skrevet. Hvad gør jeg forkert?
11. april 2014 - 13:15 #6
Prøv at se om der er indsat $-tegn i formlen. Det kunne det tyde på.

Kan du evt. uploade filen på f.eks. gupl.dk?
Avatar billede AnneB21 Novice
11. april 2014 - 14:18 #7
Tak, det var det der var problemet og det virker som det skal nu.
Avatar billede AnneB21 Novice
11. april 2014 - 14:19 #8
Hvordan giver jeg point?
11. april 2014 - 14:39 #9
Jeg lægger et svar, som du efterfølgende accepterer.