Avatar billede manutddp Nybegynder
28. marts 2014 - 14:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Excel fil optaget af anden bruger

Hej

Hvis en excel fil er optaget af anden bruger, kommer programmet som standard og spørger om filen skal åbnes som skrivebeskyttet eller om der skal gives besked, når filen er ledig.

Er der mulighed for at ændre dette ved den enkelte fil, hvis man f.eks. blot ønsker at bruger nr. 2 skal få beskeden "filen er optaget - prøv senere" - og således slet ikke kan åbne filen?
Avatar billede prhan Juniormester
28. marts 2014 - 14:11 #1
Har du overvejet at dele projektmappen?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. marts 2014 - 14:18 #2
Lav en makro i 'Workbook_Open' eventen, der gør det...
Avatar billede manutddp Nybegynder
28. marts 2014 - 14:31 #3
Hej Pistolprinsen

Du skulle vel ikke have koden til dette?
Avatar billede manutddp Nybegynder
31. marts 2014 - 12:21 #5
Jeg har prøvet at indsætte nedenstående. Men synes desværre ikke det virker. Når jeg som den første bruger åbner filen sker intet, hvilket er helt korrekt. Men når en anden så forsøger at åbne den (mens jeg stadig har den åben) kommer der bare den generelle excel meddelse der spørger om vedkommende vil åbne den som skrivebeskyttet eller give besked.

Nogen der kan hjælpe?

Private Sub Workbook_Open()

Dim location As String
Dim wbk As Workbook

location = "F:\Økonomi 2\Skabeloner\Excel\Rapportering af tid.xlsm"

Set wbk = Workbooks.Open(location)

'Check to see if file is already open
If wbk.ReadOnly Then
  ActiveWorkbook.Close
    MsgBox "Filen er desværre optaget"
    Exit Sub
End If

End Sub
Avatar billede manutddp Nybegynder
01. april 2014 - 09:56 #6
Er der ikke nogen der har et bud på et kodestykke der, hvis den fil man prøver at åbne er i brug, kommer med en besked om at filen er optaget og dermed lukker den uden at åbne den som skrivebeskyttet?
Avatar billede manutddp Nybegynder
08. april 2016 - 15:06 #7
lukkes