Avatar billede zerocrash Nybegynder
22. marts 2014 - 20:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kabelopbevaring - hvad er bedst og hvordan gør du?

Ja, spørgsmålet er simpelt: Hvordan opbevarer du dine kabler der ikke bruges?

Pt. har jeg en ordentlig kasse med alverdens kabler i, men jeg synes efterhånden det er lidt et helvede, at skulle dykke ned i den for at finde det ene eller andet kabel, der normalt altid befinder sig på bunden af kassen (sjovt nok?!).

Så, hvordan opbevarer du dine kabler, dem der har lagt og samlet støv i årevis, dem du bruger indimellem og dem der bare er der?

Har du specielle systemer? Kasser, kurve, boxe, eller bedrollers, knage eller noget helt tredje til at holde styr på dem med?

Alle svar deler point.. :)
Avatar billede chalde Seniormester
22. marts 2014 - 21:02 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2014 - 21:05 #2
jeg har en bedroller til al overskuds-elektronik.
kabler er individuelt snoet i 8-tal og med kabelbinder.
hver kabeltype ligger i poser for sig (alle skærmkabler (uanset stiktyper) i en pose - alle med usb i en anden pose).
Ting, der hører sammen er også i poser for sig (fx router med tilhørende strømforsyning), så jeg har de enkelte ting samlet.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
22. marts 2014 - 21:17 #3
Jeg tror jeg skal se om jeg kan finde de her selvlukkende poser med en volume på ca. 10-20 liter, så må der da kunne komme lidt styr på stakken af løsgående kabler.

Det giver jo lidt problemer når både netværk og strøm ligger sammen og splitten fra RJ45-stikket sætter sig fast i strømkablet som man er i gang med at fiske op. Jeg har efterhånden mistet tælling på antal gange jeg har erstattet et RJ45-stik pga. smadret split...

Nu skal der altså styr på de kabler, mon man kan finde nogle af de her selvluk (dem med en strips man klapper sammen oppe i toppen) på 10 liter eller over? De må da kunne holde på nogle af de mængder kabler jeg har, der tilhører en fælles type.

Kaos... men man gemmer jo det lort, for en eller anden dag, skal man bruge dem igen!
Avatar billede milter Ekspert
22. marts 2014 - 21:48 #4
Jeg har delt dem op i poser. Antallet har jeg ikke styr på :-)

Poser fylder mindre end kasser. Jeg deler ind efter kategori, dvs. videokabler for sig, audiokabler for sig, osv. Derudover kan der være poser med specielle kabler, f.eks. til mit første videokamera, men da det blev anskaffet i 1983 i Mellemøsten og smidt ud der, får jeg nok aldrig brug for det igen. Men, man kan jo aldrig vide? :-)

Jeg har også et pænt sortiment af forskellige DIN-kabler, men heller ikke til dem finder jeg nok noget kompatibelt udstyr i dag.

Jeg bruger poser til opbevaringen, for poser fylder mindre end kasser. Når poserne efter nogle år går i stykker, erstattes de af nye.

Og alle poserne opbevares selvfølgelig på det samme sted, medmindre min kone pludselig finder på at flytte en af dem. Det kan ske, hvis jeg af en eller anden grund har haft en pose fremme. Når jeg så et par år senere ikke kan finde den pågældende pose, ja så kan der gå flere dage, før den igen dukker op.

Nogle gange forsvinder kabler for evig tid, f.eks. hvis en af mine sønner har lånt et 10-meter audiokabel til en fest, eller en af deres venner "ikke lige har et brugbart kabel", der kan få billeder frem på skærmen til en videoaften.

Jo, der kunne helt sikkert skrives adskillige artikler om mænd og deres stik ag kabler :-)
Avatar billede finb Ekspert
23. marts 2014 - 12:30 #5
Rul hvert kabel op på et paprør og
sæt hanstik i hunstik.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
25. marts 2014 - 19:33 #6
Efter et par timers arbejde med sortering og stripning af kabler, ledninger og sortering af stik, har jeg nu fået "nogenlunde" styr på alle kabler.

Jeg kom frem til, den bedste løsning ville være at købe nogle "luk-selv" poser i tilpas store størrelser og ganske enkelt sortere som foreslået tidligere.

Desværre gav det ikke en mindre volumen i fht. antallet af kabler og andre ting i blandt, men der kom da i det mindste styr på tignene.

Det hele endte så i en flyttekasse, der i hvert fald til en kommende flytning er væsentlig mere handy end den tidligere kasse de før lå placeret i.

Til dem der måtte ønske point, må i smide et svar, jeg lukker emnet den 31. marts og tildeler point til dem der har smidt et svar dér.

Tak for inputs og ideer ;-)
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2014 - 20:34 #7
Jeg springer over, ellers tak :-)