Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2014 - 09:01 Der er 3 kommentarer

Mac Harddisk Udskiftning?

Jeg har en Macbook Pro 13" primo 2011:

Jeg har overvejet og udskifte min harddisk til en SSD harddisk da jeg har læst at, SSD ville gøre computeren hurtigere. Jeg sidder og arbejder hver dag med flere Adobe programmer (Photoshop, InDesign og Illustrator) og den er begyndt, at arbejde langsommere og langsommere.

Jeg skal dog stadig gemme alle de ting, som jeg har på min nuværende harddisk! Hvad er mulighederne og hvad vil I anbefale?

Mvh Kasper
Avatar billede KennethLykke Mester
18. marts 2014 - 14:51 #1
Hej Kasper

Med det samme: Jeg kan klart anbefale dig at overveje en ssd til din macbook. Jeg skiftede selv til en ssd (plus opgraderede ram til 2*4gb) for knap et år siden i min MacBook 13'' late 2008, og der er virkelig tale om at den føles som en helt ny computer. Det gode ved en ssd er at den er meget hurtigere til at starte programmer og styresystemet op, samt den har meget nemmere ved at tilgå informationer forskellige steder på disken. Dvs. du vil opdage at tiden fra du tænder din mac til den er fuldt loadet ind bliver drastisk nedsat (for mig går der lige lidt over et halvt minut fra jeg tænder til jeg har indlæst den første hjemmeside). Derudover vil tiden mac'en tager om at starte programmer op fra du trykker på ikonet til programmet er klart også blive nedsat en hel del.

Dette kommer jo så med nogle omkostninger:
(1) ssd'en koster en del. Jeg gav selv omkring 1100 for 250 gb
(2) En ssd er typisk noget mindre end hdd'ere, hvilket vil sige at du enten skal give mange penge for en større ssd eller have andre muligheder hvis du har brug for mere diskplads.
(3) Det er ikke sikkert at du kan løse alle dine problemer med at din computer er blevet langsom kun ved at skifte harddisken, men måske du også skal overveje at smide flere ram i.

Hvis du så skifter har du flere muligheder.
(1) Du kan købe en ssd af en relativ størrelse, og så have en ekstern harddisk hvor du gemmer de ting du ikke har brug for på daglig basis.
(2) Du kan vælge at købe en disk-holder som du kan indsætte i stedet for dit dvd-drev, så du får både en ssd og en hdd i din mac. Så bruger du ssd'en til styresystemet, og hddø'eren til lagring.

Hvis du vælger at skifte til en ssd kan det gøres ret nemt hvis du bruger fx timemachine til at lave en backup af din maskine, så du kan loade det hele ind på den nye disk og starte hvor du efterlod den gamle.

Håber dette hjalp dig lidt.

Vh Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2014 - 15:17 #2
Hej Kennth

Tusind tak for din hjælp!

Jeg tror måske jeg vil lave en fuld backup evt. med TimeMachine. Derefter køber jeg en ssd og sætter i samt opgradere mine 4gb ram til 2x4gb :)

Jeg køber tilmed også en seagate ekstern harddisk på 2TB, hvor jeg gemmer alle min opgaver, arbejde, musik osv.

Kan du evt. hjælpe med, at finde en god SSD og ekstra ram?

Mvh Kasper
Avatar billede KennethLykke Mester
18. marts 2014 - 15:37 #3
Hej igen, det lyder som en god løsning!

De ram jeg købte var disse (kan se de nu er udgået, men tilsvarende burde kunne findes):
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-Apple-RAM-SO-DDR3-1066-DC-8GB-2156168.html

ssd'en jeg købte var (linket på siden jeg købte fra, computersalg.dk findes ikke længere):
Samsung 840 Series MZ-7TD250

Kenneth