Avatar billede ovec Juniormester
15. marts 2014 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Win 8.1 sikkerhedskopiering af styresysten - med 2 styresystemer

Jeg anvender Win.8.1 - og vil sikkerhedskopier styresystemet som sikkerhed - På nogle PC ere kan man ikke anvende Paragon Hard disk Manager som backup program - eks- Aldi PC typer - I XP.1 er der en funktion hvor man kan kopiers styresystemet (Filhistorik)og det er jo godt nok

Men hvad gør man hvis man på maskinen har installeret 2 styresystemer- når man vil sikkerhedskopiere kan man ikke vælge 1 styresystem - begge installerede systemer er markeret og vil blive sikkerhedskopieret- man kan ikke vælge 1 system og sikkerhedskopiere dette og dette er upraktisk - især hvis man skal lægge det tilbage og kun 1 af systemerne skal udskiftes

Nogle gode ideer?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2014 - 15:01 #1
jeg går ud fra, at de ligger i hver sin partition. Så kan du normalt godt lave et image af en enkelt partition - du får så bare ikke bootsektor med. Den skal så reetableres manuelt hvis den ikke virker bagefter (fixmbr / fixboot) fra tilsvarende windows-cd.
Jeg bruger selv Paragon Drive Backup Express, og der virker det (på mit system). Jeg har ikke prøvet en medion-pc.
Avatar billede ovec Juniormester
15. marts 2014 - 15:41 #2
claes57 - jo de ligger på hver sin partion - når jeg anvender Microsoft funktionen i Win 8,1 så kan jeg kun lave back up af begge partioner - jeg kan ikke slå en fra. den tager begge.

På Paragon Pro kan jeg jo godt lave de enkelte Back upper - men problemet  i en Aldi PC der kan du ikke bruge en Paragon. når jeg bringer det op er det fordi der kunne jo være at en og anden der  gerne ville lave en back up af sin Medion med 2 styresystemer
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2014 - 16:06 #3
har du set på http://www.piriform.com/recuva
det er freeware. Du kan lave et backup af hele disken (alle partitioner), og du kan 'mounte' din backup i stifinder, og der trække enkelte filer ud (eller reetablere det hele fra en boot-cd du laver i programmet).
Avatar billede ovec Juniormester
15. marts 2014 - 20:44 #4
claes 57 tak skal du have - i beskrivelsen siger den jo bare ikke noget om at den laver en backup af hele harddisken.
Her er kopien fra deres hjemmeside:

Accidentally deleted an important file? Lost something important when your computer crashed? No problem! Recuva recovers files deleted from your Windows computer, Recycle Bin, digital camera card, or MP3 player. And it's free!
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2014 - 21:05 #5
Når man vælger en backup-kørsel, så vælger man, hvad der skal med. Fx en komplet disk. Det script, der så dannes kan man køre fremover, og den laver backup af den samme mængde data.
Man vælger så evt at køre den komplette image tilbage, eller mounte via stifinder, og trække valgte filer ud.
Prøv programmet - det er ret enkelt, men lidt svært at forklare alle muligheder.
Avatar billede ovec Juniormester
15. marts 2014 - 21:17 #6
claes57 1000 tak den prøver jeg - er du rar at lægge et svar så jeg kan give points
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2014 - 21:23 #7
Bare luk selv
Avatar billede ovec Juniormester
15. marts 2014 - 23:04 #8
Claes - men tak alligevel/Ove