Avatar billede mcardle Nybegynder
19. februar 2014 - 13:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Best practice for virksomhed med 10-15 ansatte

Hej Eksperter...

Jeg arbejder i en virksomhed, hvor der pt. er 12 ansatte, hvoraf 2 arbejder hjemmefra det meste af tiden. Vi vil gerne kunne dele vores filer med hinanden, både internt og eksternt. Vi har prøvet en løsning fra Microsoft, deres SkyDrive (skulle være billig), da vi mente det var meget smart og en hurtig løsning. Det er ikke nogen mulighed for de har for mange begrænsninger på plads og det er for svært at få support mm.

Det jeg gerne vil vide er, hvilken måde ville i gøre det på, indenfor en rimelig pris. Det skal siges jeg ikke er netværksmand / IT supporter, jeg er bare sat på opgaven i mangel på bedre :)

Ville I have en server inhouse med VPN adgang eller noget ude i byen (hvilket).

Det skal helst kunne synkronisere + backup.

//mcardle
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. februar 2014 - 13:33 #1
Dropbox.com
Google Drive
Køb en synology, som har en eget "dropbox" klon med i hatten.

Det hele kommer jo også lidt an på hvilke data i opbevarer.

Snakker vi affyringskoder til atomraketter?
Eller snakker vi hvad menuen er i kantinen næste uge?

Ved en server in-house, har i jo netop 100% kontrol over filerne.
Ved at flytte dem ud i byen / skyen, så skal i jo stole 100% på leverandøren.
Avatar billede mcardle Nybegynder
19. februar 2014 - 14:19 #2
Vi har haft en NAS til at stå og den brændte sammen. Jeg stoler ikke på dem, til at opbevare firmadata. Nej, det er ikke affyringskoder, men budgetter, firmastruktur og andre fortrolige dokumenter. Jeg har pt. sat en computer op i vores serverrum, der kun har til opgave at køre vores SkyDrive.

Der er også det problem, at vi er ved at være oppe på en god mængde data, da vi laver grafiske oplæg til vores kunder, samt andet tungt materiale.

Vi vækster også rimelig meget, så om et år kan det være vi er 20 - 25 mennesker, så ved ikke om en alm. computer er nok eller det skal være en decideret server.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. februar 2014 - 15:08 #3
Jeg har personligt selv en NAS. En synology.
Den har kørt i adskillige år.
Inden den havde jeg en "ældre" model selvfølgelig og den køre stadig.

Dog er der jo ingen sikkerhed i om en NAS / Computer eller andet vil køre i evighed.

Men f.eks. synology kan du se her:

http://www.synology.com/da-dk/products/index

Der findes modeller fra 1 disk til MANGE...
Og med flere diske, vil du jo netop kunne undgå at en disk står af og i dermed mister alle data.

Samtidig kunne i så købe en ekstern backup og lade synology boksen  backe sig selv op hver nat eller noget. F.eks. til amazon S3 eller hvad i nu vil betale for.

Der er mange løsninger. :o)
Avatar billede mcardle Nybegynder
19. februar 2014 - 15:56 #4
Ja, det er jeg med på, men de NAS servere vi har er det ikke harddisken der er brændt af, men selve maskinen. Det samme er sket med min derhjemme. Der var ganske vidst ikke nogen af dem der var Synology :0)

Men jeg har allerede en computer stående derude, så om det er en rigtig PC eller en NAS er vel lige meget.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. februar 2014 - 17:13 #5
Hvis du ønsker at bruge "egen" server kunne du kigge på: http://owncloud.org/
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. februar 2014 - 17:14 #6
Kig evt. også her: http://www.makeuseof.com/tag/3-self-hosted-dropbox-alternatives-tested/

Der er 2 andre alternativer til owncloud
Avatar billede mcardle Nybegynder
20. februar 2014 - 08:50 #7
Tak for hjælpen Jakob. Jeg prøver at arbejde videre med dette :o)

Læg et svar, hvis du ønsker points...

// Ulrik
Avatar billede jakobdo Ekspert
20. februar 2014 - 08:58 #8
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
20. februar 2014 - 10:40 #9
Takker for point