Avatar billede CKarstensen Nybegynder
17. februar 2014 - 10:41 Der er 6 kommentarer

Hvorfor snakker vi ikke med hinanden?

Hellow.
Jeg sidder og skal lave en skoleopgave, hvor vi selv måtte vælge emnet, med det skulle gå "ud over os selv". Altså at vi skal hjælpe andre med et eller andet.
Også tænkte jeg at, jeg ville lave noget med at vi ikke snakke nok med "fremmede mennesker", og så vil jeg prøve at lave et eller anden som kan gøre at vi måske kan komme til det.
Men så skal jeg jo vide hvorfor vi ikke snakker med andre mennesker, og får nye bekendtskaber. Hvor jeg så håbede lidt at i ville hjælpe mig.

Hvis i møder et fremmet menneske på gaden, hvorfor er det så lige at vi ikke bare går hen til personen og siger hej, men bare er fuldstændig kold over for personen?
-Og hvis vi så endelig henvender sig til personen, så er det for at skælde personen ud for at kikke forkert på os, eller fordi person er kommet til at gå ind i os?

Håber i forstår hvad jeg mener og vil hjælpe mig.
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. februar 2014 - 11:01 #1
Du kan også prøve at vende den om.
Hvis jeg stod og ventede på bussen eller gik en tur på gaden. Og samtlige mennesker der kom forbi, lige skulle fortælle hvad de havde fået at spise til aften, hvad de havde set i TV i går, hvad de skulle lave i morgen, hvilken kaffe de godt kunne lide etc. etc. Så ville jeg nok overveje at bevæge mig ud i offentligt rum.

Det handler vel om man har "nok" i sig selv.

Du kan også tydeligt se det i busser / toge.
Hvis der er en vogn / bus med 60 pladser og der er 30 passagerer med, så sidder de ofte 1 og 1.
Hvorfor starter man ikke fra "toppen" og fylder op.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. februar 2014 - 11:26 #2
se Røde Kors besøgsven.
Avatar billede Slater Ekspert
17. februar 2014 - 11:33 #3
Personligt er jeg nok lidt en enspændertype, men jeg er fandeme glad for den danske kultur, hvor man kan få lov at gå i fred uden at blive antastet af fremmede, hvor andre sætter sig så langt fra mig i bussen de kan komme til, osv.
Jeg er ikke det mindste socialangst eller lignende, jeg er bare ikke interesseret i kontakt med mennesker, jeg ikke kender - og jeg kan ikke fordrage smalltalk og udveksling af ligegyldigheder. Har folk noget interessant at sige, er de hjertens velkomne - men det har man jo sjældent mellem fremmede.

Det er naturligvis bare mig, men jeg vil meget protestere mod, at der skulle være noget "galt" i denne danske opførsel.
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. februar 2014 - 11:36 #4
Offtopic: Viperine: Ser hun godt ud, er hun vel velkommen til at small-talke i mikrofonen. :o)
Avatar billede Slater Ekspert
17. februar 2014 - 11:56 #5
Hah. Den har jeg ikke lige hørt før, men jo, det ændrer da sagen ;)
Avatar billede softspot Forsker
17. februar 2014 - 14:19 #6
Det må være en selvopretholdelsesdrift.

Jeg tror mennesker er flokdyr og når vi bevæger os rundt i det offentlige rum, er vi væk fra vores flok og dermed mere sårbare end når vi befinder os i vores beskyttende flok. Derfor vil vi nok også helst bare sørge for, at komme så sikkert (og ubemærket) videre til vores sikre zone - flokken eller vores "hule".

Der kan nok findes meget materiale om menneskets natur og adfærd, hvis du søger de rigtige steder - jeg tvivler på, at du får ret meget ud af dit forehavende i dette forum. Om ikke andet skal du jo nok alligevel underbygge evt. påstande med nogle troværdige kilder, for jeg tvivler på at "Softspot fra Eksperten siger: bla bla bla." vinder ret meget respekt hos din lærer... :-)