Avatar billede coke-mann Nybegynder
16. februar 2014 - 13:32 Der er 17 kommentarer

Hdd. skifter selv til RAW fra NTFS

Hej alle.
Jeg har problem med min harddisk, hvor den skifter selv fra NTFS til Raw.

Igår aftes formaterede jeg harddisken igen fra raw til ntfs.
Og når den var færdig, så virkede den som den skal. Men her idag, når jeg startede computeren op, så er harddisken raw igen??

Nogen der kan hjælpe mig? er der noget man kan gøre eller skal hdd. bare ud?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. februar 2014 - 13:48 #1
Tjek hdd helbred med hard disk sentinel pro (du behøver ikke licens for at se helbred på disken)
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2014 - 14:08 #2
Enig med #1 jeg har aldrig før set det problem på Eksperten.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2014 - 14:14 #3
Prøv at kør en chkdsk /r /p
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2014 - 14:28 #4
Det ville også være rart at vide hvilket styresystem du bruger.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. februar 2014 - 15:39 #5
I sin tid lavede jeg en guide om problemet angående RAW læg mærke til hvis fejlen er i starten af disken kan du lave en meget lille partition som du ikke formaterer og  ikke tildeler et drevbogstav kan disken ofte køre videre uden problemer.
http://www.eksperten.dk/guide/1444
Avatar billede coke-mann Nybegynder
16. februar 2014 - 21:21 #6
Jeg har lige kørt helbredtest med hard disk sentinel pro og den siger at sundhed på disken er 85 %.

Mit styresystem er windows 7 ultimate.
Avatar billede Jensen DK Novice
17. februar 2014 - 06:02 #7
Når du er inde i computer og dit D drev er synligt så højre klik vælg egenskaber, funktioner, vælg undersøg nu, sæt flueben i begge ruder, klik start.
Så bliver din harddisk undersøgt, og fejl bliver rettet hvis muligt.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2014 - 12:20 #8
Ville selv udskifte hdd. Hard disk sentinel pro skal man tage seriøst. Jeg selv skifter hdd så snart sundhed er 99%
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2014 - 12:21 #9
#7 de fleste fejl kan ikke rettes, men windows markerer de dårlige områder (dårlige sektorer og flytter data)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2014 - 13:56 #10
cokke-mann Hvad stod der så om performance og anslået levetid?

Jeg har lige testet mine to HDD. En Sata og en SSD.
performance = 100%
health      = 100%
forventet levetid = mere end 1000 dage.

Jeg har forøvrigt lige købt Sentinel pro for $35.40 = DK 192,71
Man skal ikke købe først, men installerer det, så får man anden gang man åbner, et billigere tilbud. Betalingen gælder for evigt.

Jeg ved ikke hvor alvorligt det er med health på 85%, men mon ikke Blueeyez har ret i, at det nok er bedst at skifte den HDD?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2014 - 14:58 #11
Under indstillinger kan man sætte en alarm hvis diskens sundhed er under 50%. Det må vel betyde, at disken skulle kunne køre med 85% forudsat, at performance er i orden? http://peecee.dk/upload/view/432021
Avatar billede Blueeyez Mester
17. februar 2014 - 21:10 #12
#11 du kan godt, men en hdd der er beskadiget vil være tungere på pcen og kan medføre data tab.. Og det er sjovere at flytte data fra den når den virker bare nogenlunde, men det handler os om hvor påpasselig man er.. Den kan jo godt bruges som backup, men en beskadiget hdd er beskadiget og det kan ikke fixes med et program eller chkdsk ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2014 - 00:26 #13
"I have bad sectors and my disk health is 90%. Do I need to worry or ask for replacement drive?"

Så vidt jeg kan forstå på artiklen kan en disk godt køre videre, selv om dens helbred ikke er 100%
Jeg formoder, at de dårlige sektorer bare ikke benyttes?
Ligger de i starten af disken og man vil have et styresystem på, har poko1 i #5 vist hvordan det klares.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2014 - 00:27 #14
Avatar billede Blueeyez Mester
18. februar 2014 - 07:02 #15
#13 læs hvad jeg skriver ;)
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2014 - 12:27 #16
#15 Jo jeg har læst det:-)

Da spørger åbenbart har forladt sit spørgssmål for 3 dage siden, vil jeg gøre det samme.
Avatar billede Jensen DK Novice
19. februar 2014 - 14:05 #17
Det var nok #7 som hjalp.