Avatar billede Juliotje Nybegynder
14. februar 2014 - 13:06 Der er 4 kommentarer

Netværks Løsning til en bette pakkehus.

Goddag
Vi er nogle fiskere som har startet vores eget pakkehus. Nu er det gået så godt at vi har fået lavet et nyt pakke hus som er betydeligt større. Og i det nye pakkehus skal vi bruge internet i hvert rum. Nu har arkitekten bestilt en pakkeløsning ved elektrikkeren, og han har trukket kabler overalt, og han har sat de kabler ind i 2x24 racks, men jeg har lige fundet ud af at switch ikke er med i prisen.

Nu er mit spørgsmål: Hvilken switch skal vi bruge? Jeg ved ikke hvad der er forskellen mellem multiswitch og smartswitch, og administrere og ikke administrere switch.
Kan vi bruge en 48 port switch eller skal vi have 2x 24port?
Nu har jeg kigget lidt rundt, og jeg kan se der er stor forskel i pris på forskellige 48 ports switches, nogle koster 2000 mens andre koster 16000. Hvorfor er der så stor forskel?

Så har jeg læst lidt om at der også er noget som hedder layer 2 og layer 3 switches, hvad er forskellen på disse?

Nu er der så mange forskellige typer switches at jeg ikke liger ved hvad vi skal bruge.

På forhånd tak for hjælpen
Juliotje
14. februar 2014 - 13:12 #1
Velkommen til E. ...

Generelt Spørgsmål:

Skal der sidde andet en alm. PC'er på systemet ?
Printer ?

Og så selvfølgelig en Router til "verden" ;-)
Avatar billede Juliotje Nybegynder
14. februar 2014 - 13:20 #2
Tak.

Der kommer nok en 15 almindelige pc'er og ihvertfald 2 printere.

Vi får 4 vægte som skal være koblet til nettet for at de kan sende vægt og data til vores server, med det samme som vi vejer ting af.
14. februar 2014 - 13:50 #3
...vores server,... - så den er også "indenfor" systemet ?

---

Jeg vil lade andre netværks"folk" om at kommentere/besvare videre herfra...
06. marts 2014 - 09:53 #4
nu skal jeg lige være sikker, når du siger 2x24 rack er det så 2 patch paneler i samme rack?..

har i planer om der skal køres VLan, eller vil i bare køre et netværk?.

hvad hedder jeres budget til opgaven :-).