Avatar billede flipper Nybegynder
06. februar 2014 - 11:23 Der er 7 kommentarer

throughput og bandwith

Forklar lige... hvis jeg har et trådløst netværk, og en 100 mbit internet forbindelse ud af huset, og lad os sige 10 bærbare....  Lad os antage at der er 1 accespoint med 801.11n og 300mbps i thoughput.

Hvad vil klienterne kunne opnå af hastigheder, og internet download hastigheder i virkeligheden ? Jeg går ud fra, at alle 10 brugere skal deles om 300mbps til accesspointet "een af gangen" da det er halv duplex til et AP ???

Så hvor er flaskehalsen ?, de kan jo ikke komme hurtigere på internettet end den hastighed man nu har i huset, men de har jo 300mbps til rådighed til Access pointet, så hvorfor går det så langsomt pr bærbar ?
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. februar 2014 - 11:49 #1
I et 802.11n netværk er dit thoughput aldrig 300 mbp/s.

Det er den teoretiske hastighed som man kan opnå under optimale forhold i laboratorier.

Din reelle forbindelse fra din PC til dit AP er væsentlig lavere baseret på følgende.
*Forstyrrelser fra andre netværk i 5GHz båndet.
*Forstyrrelser fra andre enheder i huset i 5GHz båndet.
*Dæmpning på signalet fra forhindringer fra AP til bærbar og tilbage. F.eks vægge som signalet skal igennem.
*Afstand fra AP til bærbar som signalet skal ligge bag sig.
*Tid hver bærbar får til at transmittere sine pakker.

Med mere.

Så du kan ikke få et præcis tal på hvor hurtig din forbindelse er fra bærbar til AP baseret på overstående, og måske flytter du rundt i huset/bygningen og så ændre Mbp/s sig igen.

Derudover så er din 100 Mbp/s ud af huset formentlig også lavere. Dette er baseret på hvilken teknologi din udbyder bruger, hvilken router du har mm.

Og ja half-duplex bruges til et AP. Så kun en enhed af gangen kan transmittere pakker af gangen.

Derudover skal du også overveje følgende. I et trådløst netværk så bestemmes hastigheden for alle bærbarer computerer i netværket af den laveste fællesnævner. Så hvis du har 9 maskiner med et 802.11n netkort og en med et 802.11a netkort(eksempel). Så er det 802.11a der er den laveste fællesnævner og den som alle andre følger. Hvorefter du maksimalt kan opnå en 52 Mbp/s teoretisk hastighed.

Så hvor flaskehalsen er kan være svær at sige, da det kommer an på klienterne i netværket, distance, forstyrrelser & dæmpning.

Samtidig kan dit udstyr også være en flaskehals i sig selv, hvis det er consumer udstyr til 400 - 1.000 kr for dit AP samt din router fra din udbyder.

Nysgerrig. Er du i en situation hvor du skal have 10 enheder på på et netværk? Eller er det et hvis nu hvis scenarie?
Avatar billede flipper Nybegynder
06. februar 2014 - 14:16 #2
Det er rent scenarie, og hypotetisk spørgsmål bare for at sige nogle enheder....

MEN... hvis netkortet på sin PC siger at overførelseshastighen her og nu er fx 130mbps på wifi, så må man vel formode at det er den også selv om der er mixed b klienter på ??
Avatar billede flipper Nybegynder
06. februar 2014 - 14:21 #3
Nr 2 spørgsmål...

Hvad hvis accesspointet er gigabit istedet for kun en 100 mbit radio ??, hvad har det at sige for performance for klienterne, selvom internet udgangen kun er 100 mbit. ??

Vil en gigabit radio alligvel være bedre end en 100 mbit,  selvom internet adgangen også kun er 100 ???
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. februar 2014 - 14:26 #4
Hvordan operativ systemet regner det ud skal jeg ikke kunne sige.
Om det rent faktisk laver en TCP/IP window session og måler hvor meget hvor meget der kan komme igennem. Eller om den siger "fordi jeg er koblet til et a netværk så kan jeg sende 52 Mbp/s" og det samme for et n netværk bare 300 Mbp/s.

Dette er bare hvordan tingene hænger sammen, og virker i praksis.
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. februar 2014 - 14:27 #5
Spørgsmål nr 2.

Hvis du har nogle lokale resourcer som en server eller du har et LAN party. Så kunne det give mening at udskifte det til en gigabit sender.

Hvis du ikke har lokale resourcer og du har en 100 Mbp/s udgang. Så giver det dig ikke noget at have en gigabit sender.
Avatar billede flipper Nybegynder
06. februar 2014 - 14:47 #6
Men det har det vel alligevel, da hvis accesspointet kun er 100 mbit, så kan man ikke overføre mere end det, men hvis det har 1 gigabit så opnår man de større overførselshastigheder på g/n/ac og hvis der så er mange klienter på, så må det vel alt lige give en generelt større thoughput fra klienter til AP.....
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. februar 2014 - 14:58 #7
Citat:
Men det har det vel alligevel, da hvis accesspointet kun er 100 mbit, så kan man ikke overføre mere end det
Citat slut:

Hvis ikke >>alle<< dine klienter minimum køre 802.11n og du kun har en 100 Mbp/s udgang til din ISP, så er det lige fedt.

Citat:
men hvis det har 1 gigabit så opnår man de større overførselshastigheder på g/n/ac
Citat slut:

Hvis alle dine klienter køre en frekvens der er større end 802.11g, så kan du opnå større overførelses hastigheder.

Citat:
hvis der så er mange klienter på, så må det vel alt lige give en generelt større thoughput fra klienter til AP.....
Citat slut:

Hvis alle dine klienter køre en frekvens der er større end 802.11g, >>OG<< din udgang til din ISP er større end 100Mbp/s >>ELLER<< du har lokale resourcer som dine klienter lokalt skal dele. Så ville det give mening med en gigabit sender. Ellers ikke.