Avatar billede ranni Forsker
31. januar 2014 - 13:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beskære 50 billeder på een gang.

Hej.,
Win 7 pro 64
Jeg har 50 billeder som snapshot, de er taget i 16:9 film , men billederne er kun i 4:3 altså med sorte lodrette striber.
Jeg vil gerne have dem lagt ind i en E-book flip.
Jeg har photoshop Elements 11 og 12 men køber gerne andet, hvis jeg kan undgå at tage snapshot igen fra filmen (der er 115 ialt)
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2014 - 14:16 #1
du kan gøre det i irfanview (som er gratis) med en enkelt batch-kommando.
http://www.irfanview.com/  der er 3 dele, der skal hentes:
Download (hent programmet og installér)
IrfanView languages (hent nyeste dansk, installér når programmet er indlæst)
PlugIns (hent den samlede tilbehørpakke, og installér den)
Avatar billede ranni Forsker
31. januar 2014 - 15:07 #2
OK Claes.
Det skal jeg da prøve om jeg kan finde ud af.
Det bliver først i morgen, jeg har brugt min GB kvote for denne måned, men det er heldigvis den 1. i morgen.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2014 - 15:22 #3
det skal ende med et kald i stil med
i_view32.exe c:\sti\*.jpg /crop=(x,y,w,h,C)
hvor du skal finde tal for crop input image: x-start, y-start, width, height, C-start corner (0-4)
hvis du åbner et billede i Paint, så kan du se cursor-plads i statuslinjen, og på den måde få tal for x,y,w,h
Lav endelig en ekstra mappe med billederne, så du har et sæt at øve på inden du 'ødelægger' originalerne.
Avatar billede ranni Forsker
31. januar 2014 - 17:39 #4
Jeg havde GB nok.
Indtil nu er det kun lykkedes at klippe det fra, jeg vil bevare.
I stedet for de sorte bjælker i siden har jeg nu et helt sort billede.
Nå !! jeg er også en gammel fyr, så der er et tykt lag kalk nye informationer skal trænge igennem.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2014 - 18:09 #5
i en kommandoboks har jeg navigeret til billeders mappe, fx
c:\users\claes57\pictures\demo>
og her har jeg så skrevet
\progra~2\irfanview\i_view32 *.jpg /crop=(250,0,500,500,0)

og så fik jeg klippet det felt ud og gemt. Dvs 250 fra venstre, helt fra toppen, felt på 500*500.

\progra~2 ) = \programmer (86)
på min maskine - men så undgår jeg kald med mellemrum i fil og sti.
hvis du i c:\> skriver
dir *.* /x
så vil du kunne se kort-navn på din mappe.
Avatar billede ranni Forsker
01. februar 2014 - 16:40 #6
Hej claes.
Jeg har endnu ikke fundet ud af  Irfan, men jeg er jo også tung at danse med.
Vil du sende et svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2014 - 17:15 #7
bare luk selv.
Avatar billede ranni Forsker
01. februar 2014 - 17:28 #8
Hvad skal med point  ??
Købmanden vil ikke have dem.
Der skal jo lukkes.
Avatar billede phcphc Nybegynder
24. februar 2014 - 10:47 #9
Der er kun eet program som er gratis og SUPER fedt at beskære mange jpeg med i et snuptag.

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/