Avatar billede skolevej321 Forsker
30. januar 2014 - 18:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort

Jeg har fået en ny skærm som gerne vil have med en opløsning på  1920x1080. Det kan mit nuværende grafikkort ikke klare. Jeg går derfor og overvejer at få et nyt. Jeg er ikke den store spiller men vil gerne kunne streame tv over nettet på maskinen. Der er strøm nok på maskinen(1100 watt).
Man får jo hvad man betaler for, det ved jeg godt.
Jeg har kig på et par stykker:
Club 3D Radeon HD 7750 royal Queen grafikkort Radeon HD 7750 1 GB GDDR5 /Club 3D Radeon HD 7750 Grafikkort Radeon HD 7750 1 GB GDDR5 / Club 3D Radeon '13Series HD 7790 GHz Edition grafikkort Radeon HD 7790.
Er disse 3 kort ikke gode nok eller skal der mere til.
Det første kort kunne godt tiltale mig. Det har ingen blæser - kan det give problemer?
Evt. bedre forslag er velkomne - prisen skal selvfølgelig tages i betragtning!
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2014 - 19:04 #1
En strømforsyning på 1100W og et grafikkort i samme maskine, som ikke kan klare 1920x1080?

Det lyder ikke helt rigtigt, medmindre du har sat en 1100W strømforsyning i en Windows 98 maskine fra 2000 :-)

Hvad nøjagtigt er problemet?
Avatar billede skolevej321 Forsker
31. januar 2014 - 23:31 #2
Maskinen er et par år gammel med et fornuftigt bundkort, quad cpu Q6600 2,4 GHz og et Ati Radeon 4600grafikkort. Dette kan højst køre med opløsningen 1400x1050,59 Hz.Min nye skærm vil gerne op og køre 1920x1080 for at køre optimalt! Styresystemet på maskinen er w-7

Ind i mellem når jeg streamer tv får jeg besked om "buffering" på skærmen!

For et par uger siden faldt jeg over en stor strømforsyning som jeg købte da den gamle var på 400 watt. Jeg kunne forestille mig at den gamle  strømforsyning ville begrænse mig hvis jeg skulle have andet grafikkort.

Er løsningen ikke et bedre grafikkort / hvorfor denne besked om "buffering" på skærmen ved streaming?
Avatar billede sird Nybegynder
01. februar 2014 - 08:56 #3
Hej.
når du streamer tv/youtube klips osv, henter din pc stykker af videoen og læser dem(afspiller klippet). Bufferen er det stykke af videoen som din pc har hentet, men ikke afspillet for dig endnu. når der står "buffering" har du ingen buffer - den er i gang med at hente næste stykke af videoen.
dvs at du med stor sandsynlighed skal have den bedere downloadforbindelse.
(eller sitet du streamer fra, har en for lille upload/bruger)
Avatar billede milter Ekspert
01. februar 2014 - 14:36 #4
Enig med sird.

Hvis du kigger på linket herunder, vil du se, at dit grafikkort kan klare 1920x1080.

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-4000/hd-4600/Pages/ati-radeon-hd-4600-specifications.aspx
Avatar billede skolevej321 Forsker
02. februar 2014 - 19:53 #5
Mit grafikkort kan køre 1400x1050, 59 MHz og ikke mere.  Downloadforbindelsen er 25 så det er nok. Alt så må problemet ligge i min hardware, men hvor?
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2014 - 20:29 #6
Hvor finder du den opløsning på 1400x1050? Fortæl helst, hvad du gør, klik for klik.
Avatar billede skolevej321 Forsker
03. februar 2014 - 17:45 #7
Jeg har rodet lidt rundt med re-installering af driver m.m. og pludselig kan jeg vælge opløsningen 1400x1050,59 Hz. Fint.
Så kommer jeg til næste spørgsmål - hvad får jeg ud af at installere et dyrere og dermed bedre grafikkort.
evt.:
Club 3D Radeon HD 7750 royal Queen grafikkort Radeon HD 7750 1 GB GDDR5 /Club 3D Radeon HD 7750 Grafikkort Radeon HD 7750 1 GB GDDR5 / Club 3D Radeon '13Series HD 7790 GHz Edition grafikkort Radeon HD 7790.
Får jeg for lidt ud af det og skulle hellere hæve indkøbsprisen lidt - man får hvad man betaler for!
Det første kort kunne godt tiltale mig. Det har ingen blæser - kan det give problemer?
Evt. bedre forslag er velkomne - prisen skal selvfølgelig tages i betragtning!
Avatar billede milter Ekspert
03. februar 2014 - 19:16 #8
Bruger du computeren til spil? Hvis du ikke bruger din computer til grafikkrævende spil, 3D-programmer eller videoredigering, og grafikkortet ellers ikke giver problemer, så kan det ikke betale sig at skifte grafikkortet ud. Til streaming og andre former for afspilning af video er det helt fint.

Jeg har selv kørt med blæserløse grafikkort i mange år uden problemer. Du skal bare sørge for, at luftgennemstrømningen i kabinettet, især rundt om grafikkortet, ikke bliver blokeret.
Avatar billede skolevej321 Forsker
04. februar 2014 - 20:47 #9
ok afslut denne tråd