Avatar billede viwotoy Juniormester
19. januar 2014 - 19:56 Der er 10 kommentarer

min eksterne harddisk er gået fra 2Tb til 866Gb ved formatering. HELP!!!!!

Hej der ude.

Da jeg formaterede min eksterne harddisk som var på 2Tb, for at kunne flytte større filer over på den, efter formateringen var der kun 866Gb plads på den?
hvad er der sket?
den var FAT32 før og formaterede den til NTFS.
Det er en Western Digital har design som de nyere har i dag.

ville syntes det noget lort hvis jeg skal til og ud og købe en ny.. Hjælp mig ud det kunne vare nice!
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2014 - 20:08 #1
NTFS er pladsmæssig en fordel. Der er meget mindre spildplads.
Når den nu kører NTFS må det være fordi, du under formatering har accepteret det. Eller ikke har lagt mærke til det.
Når du går ind i Diskhåndtering, hvad står der så om disken?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2014 - 21:24 #2
1) du har en gammel windows til at formatere - den skal opdateres.
2) brug et 3. part værktøj til at formatere (fx gparted - en bootcd med formateringsværktøj)
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
20. januar 2014 - 00:04 #3
Kan være din harddisk skal have opdateret sin firmware.

Se hvad din WD hedder og søg på deres hjemmeside.

Der finder du sikkert også en masse downloads til firmware, formatering, drivere osv.

Når det så er gjort, så boot et par gange med din WD ekstern taget fra. Når du så sætter den til USB igen, så burde windows selv installere den nyeste driver, evt. skal der installeres en fra WD.

Så skulle du enten via WD's program, eller via windows kunne formatere som standard, der typisk vil være NTFS.

Men hvis din windows ikke er ny, typisk windows vista, 7 eller 8, og gerne 64-bit, og du skal også gerne have mere end 4 GB RAM, så kan det være derfor, at windows ikke kan håndtere så mange TB. Windows XP 32-bit, kunne f.eks. ikke se mere end 3.75 MB RAM, og vist nok ikke mere end 1 TB harddisk.

Kommer helt an på ovenstående samt dit bundkort, bios, hvad det understøtter.
Avatar billede viwotoy Juniormester
20. januar 2014 - 08:29 #4
#3-4
Min computer er en Asus RoG g75vw. med 16GB ram.
Har windows 8.1 på den også. Så forstår enlig ikke hvorfor den ikke kunne holde til at blive formateret (eksterne harddisk).

#2
Har ikke accepteret noget,  da den kun kom med boksen om jeg var sikker på jeg ville formatere fordi den vil slette alt på harddisken. Den formatered til en "lokal disk" med NTFS å 866 Gb. andet står der ikke.
#4
Jeg vil lige prøve her senere med firmware og opdateringer til den.
tænker at min computer gerne skulle understøtte det.

#3
kigger lige på det her senere om der skal bruges et side program til at formatere med.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2014 - 12:13 #5
Uanset om man formaterer fra Denne computer eller fra Disk håndtering, får man et valg. Det må du bare have overset.
Kan du ikke sende et billede herind, som viser din HDD i Diskhåndtering? http://peecee.dk/upload/view/429907
Avatar billede viwotoy Juniormester
20. januar 2014 - 23:01 #6
http://gyazo.com/b319aa9560798f12f1ce21216df0dbf8
her er et billede af det hele. til ekstrenen.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2014 - 23:27 #7
Ja det ser meget besynderligt ud, hvis der står 2TB på HDD.
Har du prøvet helt at slette den partition og set, om det forandrer tallet helt ude til venstre? Hvis du gør det, kan du højreklikke hvor tallene  står, og konverterer disken til GPT, for at se, om det forandrer noget.
Avatar billede max-payne Nybegynder
21. januar 2014 - 22:45 #8
Hvad med lige et hente HDtune og se om disken er syg.
Avatar billede viwotoy Juniormester
21. januar 2014 - 23:10 #9
Har prøvet alt hvad i har sagt her inde og løsningen var:
Windows 8.1 manglede en eller anden ting jeg selv skulle hente så den kunne formatere ordentligt.. forstod ikke rigtig hvad det var men hentede det.
efter da skulle jeg hente 2 programmer fra WD's side, den ene var et program til at reparere den, også skulle den bruge et formaterings program som gik ud over hvad windows 8.1 kunne åbenbart.

den er nu på 2Tb, og jeg takker og bøjer for alt hjælp i har kunne give mig. trods at jeg ikke havde overset noget men windows ikke kunne :\ takker jeg igen! :)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2014 - 00:29 #10
Det er ok, men jeg tror nu det var reparations programmet fra WD, som gjorde udslaget. Windows kan sagtens formatere en almindelig harddisk på 2TB.
Du kan bare acceptere dit eget svar og lukke:)