Avatar billede susalapi Nybegynder
18. januar 2014 - 14:39 Der er 5 kommentarer

Microsoft Office 2010 til hjemmet

Hej,
Jeg købte denne m/3 brugere for et par år siden, fordi mine børn skulle have PC. Den 3. bruger skulle så være til mig selv, men jeg har tøvet med at installere den, da mine nuværende programmer er gamle.
Jeg har Microsoft Windows XP 2002,Outlook Express 6, Word 2003.
Det har dog indtil videre givet nogle udfordringer, når mine børn ville udskrive dokumenter på min PC, som er oprettet på deres egen PC.
Risikerer jeg problemer med mine nuværende, gamle programmer, hvis jeg vælger at installere Office 2010?
Venlig hilsen
susalapi
Avatar billede vpnNoob Novice
18. januar 2014 - 14:51 #1
Ja det gør du, men ikke hvis du gemmer i fx word 2003 format. Vælg altid det ældste format for at være sikker på det er kompertibelt.
Avatar billede susalapi Nybegynder
18. januar 2014 - 15:03 #2
Men jeg risikerer ikke at mit outlook og windows ikke virker efter installationen af office 2010?
Avatar billede vejmand Juniormester
18. januar 2014 - 15:22 #3
Du skriver, at du bruger Outlook Express 6, den er ikke en del af Office pakken, men en del af Windows XP, så den vil stadig fungere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2014 - 11:51 #4
Du kan, som vpnNoob skriver, gemme filerne fra office 2010 i det gamle DOC og XLA format, som er kompatible med office 2003.

Eller du kan installere kompatibilitetspakken fra Microsoft, der gør din gamle office 2003 i stand til at læse de ny filformater: http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3

Men hvorfor ikke installere office 2010, når du nu har den? Den bliver installeret "parallelt" med den gamle office pakke, så alt det gamle vil fortsat virke, hvis du fortsat har det bedst med at bruge det. De to eneste betænkeligheder er:

* Hvis du har Outlook (ikke outlook ekspress) installeret og bruger den, kan en ny version af outlook konflikte med den gamle. Det anbefales kun at have én version installeret. Men outlook kommer vist slet ikke med i "home edition", så det er sikkert slet ikke et problem.

* Det nyeste program der er installeret, vil være det der som standard bliver brugt til at åbne filer med. Så selv om både Word 2003 og 2010 er installeret, vil det i dit tilfælde være 2010 der bliver brugt til at åbne alle word filer med... - hvilket jo giver god mening, da det er det nyeste. Det kan dog rettes ret simpelt, ved at holde shift nede, samtidig med at du højreklikker på en word fil. Du vil nu se en menu der hedder "åben med"... - her har du muligheden for "vælg standardprogram" (til at åbne med).

Men ellers ser jeg ingen betænkeligheder...
Avatar billede susalapi Nybegynder
20. januar 2014 - 22:08 #5
Tak for jeres hjælp alle sammen :-)