Avatar billede tobygames Nybegynder
10. januar 2014 - 22:22 Der er 3 kommentarer

hvor er filerne henne?

jeg sad her igår og kedede mig vildt meget, så jeg sad og tænkede, og så kom jeg i tanke om et spørgsmål:

når nu man sletter en fil over i papirkurven kan man bare gendanne filen så den kommer tilbage til der hvor den var før.

men hvis du tømmer papirkurven mens der er nogle filer i,hvor kommer de filer så hen. og er det muligt at man måske kunne indsætte en eller anden form for kode så at når man sletter filen behynder computeren at optage hvor den kommer hen?

jeg bruger windows 7 professional
Avatar billede FastEthernet Novice
10. januar 2014 - 22:33 #1
Når du tømmer papirkurven (eller generelt sletter filer på normal vis), vil filerne stadig befinde sig på harddisken, men "referencen"/"pegepinden" til filerne vil forsvinde, og det vil derfor se ud som om, at de mangler på harddisken. Det er dog først når filerne er blevet overskrevet med anden data, at det er umuligt (eller i hvert fald meget svært) at gendanne dem.

Hvis du har nogle filer med følsomme informationer du skal have slettet, kan du bruge et program som f.eks. Eraser, der automatisk overskriver filen med tilfældig data, så du er sikker på, at filerne ikke kan gendannes.

http://eraser.heidi.ie/
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2014 - 09:20 #2
#2 Jeg er enig.
Det er kun oplysninger i fillisten og registreringen at Windows sletter filen.

Ersaser har jeg selv brugt i mange år den virker fint.
Installeret kommer den til at ligge i højreklik menu hvor du kan slette den vej.
Eraser har mange varianter at slette på. Mine data er ikke specielt fortrolige, så jeg overskriver bare en enkelt gang.
Vil du være mere sikker kan du vælge flere overskrivninger.
Mulighed er op til 35 gange mener jeg.
Men det er der slet ikke grund til.
11. januar 2014 - 18:34 #3
... men når et givent Harddisk område bliver "frigivet" (læs: Slettede filer), så bliver de hurtigt overskrevet af ny/anden data ...