Avatar billede PProXX Nybegynder
10. januar 2014 - 18:48 Der er 3 kommentarer

Rensning af blæser

Jeg har en HP Pavilion dv6 Notebook PC der efterhånden er et par år gammel.
Den er begyndt at blive meget varm, og blæseren arbejder virkelig hårdt. Nogle gange når den er blevet varm låser den, og jeg bliver nødt til, at slukke for den.
Jeg tror det er pga. meget støv i blæseren, men problemet er det hvordan kommer jeg derind?
Har prøvet, at løsne alle skruerne på bagsiden, men jeg kan ikke tage låget på bagsiden af?

Hvordan får jeg bedst renset den blæser?
Avatar billede steen--madsen Juniormester
10. januar 2014 - 19:14 #1
der ligger nok omkring 500 videoer på youtube,com der viser hvordan - men hvis du ikke ved hvordan du kommer ind til blæser så det normalt ikke noget du bør kaste dig ud i- men hvis jeg ikk husker meget forkert så er der 3 låse der skal skubbes tilside i top af tastatur- så kan det vippes op og der er adgang til at rense blæser oppefra -
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 19:21 #2
Du kunne prøve dette:
Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Hvis du henter programmet Speccy vil den vise din temperatur.
Mål på den før og efter rensning.
Med ovennævnte fremgangsmåde faldt temperaturen på min søns pc fra 80 til 65 grader, som er acceptabelt for en bærbar.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2014 - 19:24 #3
Den nævnte model jeg rensede her er også en DV 6 (1100EO) og den skal desværre splittes af til atomer for at få selve blæseren ud. Det havde jeg ikke lyst til.