Avatar billede ovec Juniormester
03. januar 2014 - 09:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Valg af styresystem ikke muligt

Jeg anvender 2 styresystemer (Win 8,1)- og da der var gået noget "panik" i et af dem lagde jeg sikkerhedskopien af dem ind igen på Harddisken - den er af SSD typen og har 2 partioner.

Når jeg nu åbner PCen starter den op på det ene af styresystemerne, men jeg har ikke mere noget valg til at skifte til det andet styresystem.

Normalt har jeg jo muligheden for at under opstarten at vælge det jeg vil - men den kører bare op og starter op på det ene.

Når jeg går ind i msconfig hvor jeg normalt kan justere hvilket styresystem den skal starte på og hvor mange sekunder den skal vente - standard er den jo sat til 30 sekunder. men her er kun eet styresystem vist - det den starter på.

Nu er mit spørgsmål hvordan får jeg det andet styresystem lagt ind i msconfig (Systemkonfiguration) under Boot  så jeg også kan vælge det andet styresystem - gode forslag er meget velkomne
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2014 - 10:31 #1
sæt installations disken til det manglende styresystem i og kør opsætning indtil du kan køre en reparation!
ellers er der jo nok kun gen in stal tilbage.
Avatar billede ovec Juniormester
03. januar 2014 - 11:36 #2
poko1 tak for tilbage svar - den tanke har også strejfet mig - og jeg har faktisk prøvet - men uden held - men jeg er i tvivl om jeg har gjort det rigtige - Oprindeligt havde jeg installeret Win 7 og da så 8 kom købte jeg en opgradering - det var den gang de var billige - så styresystemerne der ligger på den er faktisk opgraderingerne - så hvilken CD skal jeg bruge Win 7 (den hele) eller opgraderingen fra Win 8 (der jo senere er opgraderet til 8.1

Og hvis jeg skal lave gen in stal igen - jeg starter med Win 7 når den så er inde (uden opgraderinger)kan jeg så lægge 8,0 ind og opgradere den til 8,1 eller skal jeg efter installation af Win 7 lave alle opgraderingerne og så gå videre med 8,0 og 8,1?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. januar 2014 - 12:23 #3
Hvis du begge styresystemer på den samme Partition forsvinder den ene altid ved en reparation
så jeg ville vælge særskilt installationer!
Avatar billede ovec Juniormester
03. januar 2014 - 15:50 #4
poko1 - Tak for tilbage melding - På harddisken er der allerede 2 partioner - og de 2 Win 8.1 ligger på hver sin partion - og der har de altid ligget sådan
Avatar billede a15995 Nybegynder
03. januar 2014 - 16:00 #5
Jeg ville forsøge mig med Boyans Dual Boot Repair eller VisualBCD: http://www.boyans.net/DualBootRepair.html.

Alternativt er der jo også EasyBCD: http://neosmart.net/EasyBCD

/Søren
Avatar billede ovec Juniormester
14. februar 2014 - 23:44 #6
poko1 . jeg valgte din model - jeg geninstallerede det hele - er du rar at lægge et svar så du kan få point - og tak for kommentarerne til jer begge
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. februar 2014 - 07:37 #7
Læg bare selv et svar!
Avatar billede ovec Juniormester
17. februar 2014 - 15:15 #8
poko1 - ok - men jeg ville jo hellere have at du skulle have points - men så vil jeg bede a15995 at lægge et svar så han kan få points - jeg vil jo helle have andre end mig selv skal have dem
Avatar billede ovec Juniormester
02. juni 2014 - 20:09 #9
poko1 og a 15995 tak skal i have - når jeg ikke har hørt noget fra sidstnævnte så slutter jeg sagen