Avatar billede hugosarang87 Nybegynder
29. december 2013 - 17:54 Der er 1 kommentar

Router fra Waoo

Hej

Jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig med dette problem, der er ved at drive mig til vanvid. Jeg har lige fået waoo fiberbredbånd og har en router siddende i væggen, derudover har jeg en Netgear router der fungere som trådløs internet i hjemmet. Jeg har kigget på diverse hjemmesider for port forwarding, da min PS4 ikke kan finde den rette NAT type, for at spille online.

Jeg har så åbnet diverse porte for at kunne spille online, men den vil stadigvæk ikke åbne for den rigtige nat type. Udover det har jeg lavet min router til et Access point, men det har heller ikke virket.

Til sidst forsøgte jeg at sætte et lan kabel direkte i min PS4, men det fungere ikke. Så slog det mig, der må være noget galt med routeren fra Waoo.

Læste lidt om fast ip adresse fra Waoo eller at deres router skal fungere som bridge. Er der nogle der kan forklare hvad det betyder?

Eller har en løsning til mit problem angående opsætningen og om en fast ip adresse vil løse nogle af mine problemer.

På forhånde mange tak for svar.
Avatar billede janrou Nybegynder
07. februar 2014 - 10:47 #1
Din Waoo router har højst sandsynlig en firewall der bruger NAT - Network Address Translation. Din Netgear router har også en firewall. Det er ikke et problem, at have begge firewalls aktive. Det giver bare lidt mere administration, når du skal åbne eller lukke porte til gaming, IP-telefoni og web-server.

Du har forbundet din waoo router direkte til din Netgear router med et godt kabel. Waoo routeren har to sider adskilt af en firewall. Udadtil har du en IP-adresse tildelt af Waoo, som er en rigtig IP-adresse. NAT blokerer alle opkald udefra, medmindre du beder NAT'en om at viderestille opkald på porte (portforwarding). Indadtil har Waoo routerens DHCP server tilfældigt tildelt din Netgear en IP-adresse.

Din Netgear router har også to sider adskilt af en firewall. Udadtil har den en IP-adresse tildelt af Waoo routeren. Indadtil har den dine pc'ere og din PS4, som Netgear routerens DHCP server har tildelt IP-adresser tilfældigt.

En DHCP server tildeler tilfældig IP-adresser fra en serie af IP-adresser. Det er IP-adresser som er bestemt til intern brug bag en firewall, og som ikke må bruges på internettet. Det er 10.0.Y.Z eller 192.168.X.Y, hvor X, Y og Z går fra 1 til 255. En DHCP setver kan tildele en enhed den samme IP-adresse fra serien. IP-adressen er på den måde reserveret enheden. Eksempel din Waoo router kan tildele 240 IP-adresser fra 10.0.0.1 til 10.0.0.240. Du reserverer Netgear routeren til 10.0.0.2.

Sådan kan du gøre:
1. Gå på din Netgear routers hjemmeside og noter dig:
1.a Netgear rotuerens udvendige IP-adresse. Det er IP-adressen tildelt af Waoo routeren. Det kan f.eks. være 10.0.0.2.
1.b. Hvilken IP-adresse har Waoo routeren. Det kan f.eks. typisk vil være 10.0.0.1.
2) Gå på Waoo routerens hjemmeside ved i din browser at skrive f.eks. http://10.0.0.1:2033. Det kan du læse den rigtige URL i dokumentationen på routeren eller på Waoo's support hjemmesider. I Waoo routeren konfigurerer du NAT'en, så den viderestille portene, som dine PS4 spil har brug for og kun dem. Ellers har du ingen firewall. Du viderestiller til den udvendige IP-adresse på Netgear routeren.
3) Gå på Netgear routeren og konfigurer:
3.a Sæt netgear DHCP server op til at bruge et andet sæt IP-adresser end Waoo routeren f.eks. kan Waoo routeren bruge 10.0.0.X og Netgear bruge 192.168.1.X.
3.b Fast tildeling af IP-adresse til din PS4, så du ikke skal ind og rode med NAT'en på netgear routeren hvergang, du skal spille online. PS4 har en MAC-adresse, som du kan finde blandt aktive enheder i routeren, når PS4'en er tændt. Du konfigurerer i DHCP serverens opsætning, at din PS4 MAC-adresse altid skal have en bestemt IP-adresse.
3.c Viderestilling af de samme porte til den faste IP-adresse for PS4.

Nu burde dit PS4 spil kunne være online på selv efter du har genstartet dine routeren, pc'ere og PS4.

Din netgear router kan sagtens være wifi Access Point i et trådløst netværk. Dog bør du ikke bruge det trådløse til at spille med, da det er lidt langsommere end trådet.