Avatar billede Niki0398 Nybegynder
27. december 2013 - 15:59 Der er 10 kommentarer

Problem med afspilning af LP'er på pladespiller

Hej eksperter

Jeg har for ikke særlig lang tid siden købt en pladespiller (Ion pure lp). Ved godt at det ikke er den bedste pladespiller, men den har en forholdsvis god lyd til prisen. Dog har jeg problemer med mange af de plader jeg køber. Først købte jeg en plade, hvor det var som om den sprang nogle sekunder i sangene over, når jeg afspillede den. Jeg prøvede at rense både pick-up og pladen, men det hjalp ikke. Byttede så pladen, og den virkede så helt som den skulle. Men har nu igen fået to nye LP'er, med det samme problem, og er nu lidt i tvivl om, hvad det er der er problemet? Om det er mig der er uheldig med pladerne eller om det er udstyret der er noget galt med?

Håber i kan give mig lidt hjælp :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. december 2013 - 16:56 #1
Kan du ikke justere vægten? er der ikke en justerbar klods i bagenden af armen der kan flyttes indad?
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2013 - 16:57 #2
Er pladespilleren koblet til PC eller til analog forstærker?

En pladespiller er meget følsom over for rystelser afhængig af hvilket underlag, den er placeret på, og resultatet kan være hop i rillerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2013 - 18:41 #3
Ved ikke om den pladespiller har det, men nogle afspillere har transport beslag der skal løsnes/fjernes inden den tages i brug.
Det er specielt pladespillere der er flydende ophængt ( der sidder i fjedre der modvirker rystelser).
Avatar billede Niki0398 Nybegynder
27. december 2013 - 19:16 #4
Til svar 2: Kan det også være tilfældet, når det er de samme steder på LP'en hvor den hopper?
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. december 2013 - 19:35 #5
11,15 inde kan du se hvad jeg mener! min Ortofon OM10 Pickup skal have et tryk på 1,25 gram bare som eksempel ellers hopper den også
http://www.youtube.com/watch?v=CnskL8Pe6fk
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2013 - 19:58 #6
#4.

Igen, er pladespilleren koblet til PC eller til analog forstærker?

Som svar på dit spørgsmål, så nej, men du har jo heller ikke fortalt os, at det skete på de samme steder :-)

For lille vægt/tryk kan give hop i lyden, som poko1 forklarer, men vægten burde være indstillet korrekt til pickuptypen fra begyndelsen. Har du eller nogen anden måske pillet ved den?

Er pladerne helt nye eller har de været spillet før?
Avatar billede Niki0398 Nybegynder
27. december 2013 - 22:11 #7
Pladespilleren er koblet til en analog forstærker. Pladerne er helt nye og der er ingen der har rørt pick-up'en, den er i samme stand som ny :)
Avatar billede Niki0398 Nybegynder
27. december 2013 - 22:20 #8
Men det mærkelige er at den fint fungere når jeg spiller mine ældre LP'er og en af mine nyere, men de to nye jeg lige har købt fungere ikke på den
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2013 - 12:39 #9
Jeg tør ikke sige det med garanti, men jeg kunne forestille mig, at problemet så skyldes en dårlig pickup, som ikke kan følge med i udsvingene i rillerne.

At den tilsyneladende godt kan klare gamle, brugte LP'er kan skyldes, at kritiske punkter på dem med tiden er blevet "glattet ud" af dårlige eller slidte pickupper, hårdhændet behandling, for meget vægt på pickuppen eller en blanding af dem alle. Prøv at læse linkene herunder:

http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html

http://londonjazzcollector.wordpress.com/buying-records-online/grading-records/examining-a-vinyl-record/

http://www.micrographia.com/projec/projapps/viny/viny0000.htm
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2013 - 12:46 #10
Og så glemte jeg at få det her med:

Her er et forslag til en lille test: Hvis der er en kontravægt på armen, så øg vægten vha. den. Hvis der ingen kontravægt er, så prøv at øge vægten ved at sætte et stykke tape eller flere oven på pickuphuset. Eksperimenter med tapemængden, men vær forsigtig