Avatar billede Munini Nybegynder
17. december 2013 - 21:43 Der er 14 kommentarer

Kan virus smitte fra en computer med internetforbindelse til en anden uden?

Hej! :) Jeg har et spørgsmål om noget som har bekymret mig lidt her for tiden, og jeg håber jeg kan få svar.

Min far har en normal stationær computer og en bærbar. Bærbaren bruger han udelukkende til at logge ind på følsomme brugere, som f.eks netbank etc. Han har heller ikke nogen email knyttet til computeren, så han kan ikke modtage virus via email på den computer. Det betyder, at computeren næsten aldrig er tændt, og på den måde sikres han for virus som f.eks keyloggers og andet spyware. Men er han nu sikret? Computeren har selvfølgelig også installeret antivirus.

Hans stationære computer bruges til alt muligt andet, så han kan godt få virusser på den (han har selvfølgelig anti-virus på den også). Her for tiden er den begyndt at opføre sig MEGET mærkeligt. F.eks trykkede vi på et link i en email (fra en helt sikker sender, det er vi sikre på), og så crashede hans computer helt(det er her jeg begyndte at bekymre mig om evt. virus, men jeg mistænker at det bare var et helt tilfældigt crash pga. hardware lige på det tidspunkt vi trykkede på linket.), og der kom blue screen of death i et øjeblik, og så startede den op normalt, men der stod at "diske var beskadiget" eller sådan noget. Så jeg tændte for cdhsk som rettede nogle ting op (det tog dog vist ca. 5 timer), og så opførte den sig normalt i et par dage. Så begyndte den at crashe igen, computeren gik i systemgendannelse, den sagde at den ikke kunne rette automatisk op på fejlen. Hvis jeg husker rigtig stod der noget med "SetupOffline og NoRootCause". Men da vi genstartede den så kunne den godt starte op igen. Men sproget var ændret til Engelsk og mange ord hang sammen, og hvis man højreklikkede på programmer på skrivebordet var der næsten ingen valgmuligheder. Så genstartede vi den igen, og så var det fint igen. o__o Computeren lavede også højere lyde end normalt.
Det hele er meget mærkeligt, og jeg mistænker nok mest at der er noget galt med hardwaren, men hvem ved om det er virus som kan sjæle følsomme oplysninger? Hvis der er nogle som måske kort kunne fortælle mig hvad det virker mest som, så kunne det være meget godt!

Videre til det næste. Fordi jeg er bange for at hans stationære har en virus er jeg bange for at min fars bærbar kunne smittes med den. Jeg har nemlig hørt at virusser kan smitte gennem netværk! Det er dog sådan at min far kun bruger et enkelt internetkabel til dem begge to (han bruger aldrig vores trådløse netværk.) Det han gør, er at når han bruger én computer, tager han LAN-kablet i den, så kun den computer er forbundet til internettet. Så de er aldrig begge forbundet til internettet på samme tid. Kunne det ske, at virussen fra den stationære kunne smitte til min fars bærbar og stjæle f.eks hans netbanksoplysninger?

Jeg ved godt at at jeg måske virker meget paranoid, men jeg er generelt rigtig bange for sådan noget. At have en netbank hacket må være forfærdeligt. Det ville betyde alt hvis nogle kunne hjælpe!
Undskyld at min spørgsmål er skrevet meget forvirrede. :c Jeg håber at det jeg har skrevet er forståeligt, og hjælp ville betyde alt for mig! Bare spørg til hvis i mangler mere information. ~

Tak på forhånd!
Avatar billede FastEthernet Novice
17. december 2013 - 22:01 #1
Den stationære kan sagtens smitte den bærbare over netværket, men det ville kræve at begge enheder er på netværket samtidigt, så i dit/jeres tilfælde er der ingen risiko (antaget at der ikke er en tredje PC på netværket som du ikke har nævnt).

Undgå dog at overføre data imellem de to computere så længe den er inficeret, da USB-sticks og andre eksterne lagermedier kan være i farezonen for at blive inficeret, og dermed bringe virussen videre til en anden computer.
Avatar billede Munini Nybegynder
17. december 2013 - 22:17 #2
Tak for dit svar!
Altså, vi har flere computere end min fars, og de deler det snakke netværk (det bruger den samme router). Vi er ret sikre på at de ikke har virus, og hvis de havde så, kunne de vel kun smitte til min fars bærbar hvis internetkablet var sat til den?

Forresten, har du måske en anelse om, om problemet på min fars PC skyldes af virus eller hardwarefejl?
Avatar billede FastEthernet Novice
17. december 2013 - 22:27 #3
Den bærbare kan KUN blive inficeret over netværket, hvis den er tilsluttet dette samtidigt med den inficerede maskine.

Det er svært at svare på, om det er virus eller en hardwarefejl, men ud fra de symptomer du beskriver, har jeg svært ved at forestille mig at det er en hardwarefejl. Kan du huske hvad linket i den omtalte mail førte til? Hvis computeren "døde" LIGE med det samme du trykkede på linket, er sandsynligheden for en hardwarefejl større, men hæng mig ikke op på det.
Avatar billede Munini Nybegynder
17. december 2013 - 22:48 #4
Emailen havde noget at gøre med noget medarbejderid, det var vist et bekræftelseslink. Intet med at han skulle indtaste oplysninger. Han har også fået breve om det, så vi er stort set sikre på at det ikke var en falsk mail c:. Og ja, jeg ville sige at computeren crashede umiddelbart lige efter vi trykkede på linket. Computeren genstartede forresten af sig selv, så det var ikke nødvendigt at tænde for den.
Avatar billede milter Ekspert
18. december 2013 - 00:40 #5
Jeg har en mistanke om, at harddisken måske er ved at stå af.

Jeg ville under alle omstændigheder straks gå i gang med at redde, hvad reddes kan, dvs. alle dokumenter, billeder, mails, osv. Gem det hele på en USB-stick eller lignende.

Har du ckecket computerens indre dele, dvs. har du undersøgt, om CPU-, PSU- eller grafikkortskølere er fyldt med skidt?

For at undersøge harddisken for fejl, især "bad sectors", skal du have fat i et program, helst et fra producenten af harddisken. Kig på linket herunder:

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/tophddiag.htm

eller det her:

http://www.techsupportalert.com/best-free-disk-health-monitoring-utility.htm

Og så har du endnu ikke fortalt os noget om computeren, dvs. fabrikat, model, alder og styresystem.
Avatar billede MADOlsen Forsker
18. december 2013 - 08:32 #6
Umiddelbart synes jeg også det lyder som en hardwarefejl - formentlig harddisken.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. december 2013 - 08:38 #7
For en sikkerheds skyld så kør lige denne adw cleaner og lad den slette det den finder.
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/dl/125/

Giv den lige lidt tid til at reagere på.
18. december 2013 - 08:47 #8
PS: Hvad evt. "rense" programmer (Ref #7) finder har ikke nødvendigvis noget som helst med evt. "smitte" fra den anden PC !!!
Avatar billede Munini Nybegynder
18. december 2013 - 18:40 #9
Tusind tak skal I have for svarene - det hjalp rigtig meget!

Milter, hov, det har jeg helt glemt! PC'en er en Medion, den kører på Windows, og under modelleninformation stod der "MS 7646", jeg er dog ikke helt sikker på om jeg kigger på det rigtige. Computeren er ca. 2-3 år og er købt i Aldi(lol). Så den var ikke særlig dyr, den kostede ca. 4000 kr.

Først vil vi tjekke om PC'en er fyldt med støv og snavs(det kan måske sagtens være derfor, fordi det er lang tid siden vi har tjekket det), og derefter vil vi scanne den med adw-cleaner og tjekke harddisken for fejl som der er blevet anbefalet. :)

Er der mere jeg burde gøre/evt. andre kommentarer?
Avatar billede milter Ekspert
18. december 2013 - 18:50 #10
#9.

Ja, jeg har en ekstra kommentar, som bare er en gentagelse af, hvad jeg skrev tidligere:

Jeg ville under alle omstændigheder straks gå i gang med at redde, hvad reddes kan, dvs. alle dokumenter, billeder, mails, osv. Gem det hele på en USB-stick eller lignende
Avatar billede Munini Nybegynder
18. december 2013 - 19:05 #11
Når ja, selvfølgelig, det glemte jeg helt at nævne! Vi har allerede gemt alt hvad der var nødvendigt på et USB-stik. c:
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2013 - 15:02 #12
@FastEthernet
kan du dokumentere din teori.

Den bærbare kan KUN blive inficeret over netværket, hvis den er tilsluttet dette samtidigt med den inficerede maskine.

Den stationære kan sagtens smitte den bærbare over netværket, men det ville kræve at begge enheder er på netværket samtidigt

Mig bekendt skal computer i et netværk opsættes til at "snakke" med hinanden før malware kan overføres til andre computer, og ikke bare fordi at de bruger samme router.

@Munini
Jeg ved godt at at jeg måske virker meget paranoid, men jeg er generelt rigtig bange for sådan noget. At have en netbank hacket må være forfærdeligt

Jeg syntes det er helt i orden at være paranoid på dette område. Selv bruger jeg en browser til netbank, paypal o.l. og en anden browser til at surfe på internettet, med java plugin deaktiveret.
http://taenk.dk/gode-raad/saadan-deaktiverer-du-java-i-din-browser
Vil man deaktivere java plugin i Internet Explore kan man blive nød til at bruge dette fix it fra MS.
http://support.microsoft.com/kb/2751647
Avatar billede FastEthernet Novice
19. december 2013 - 16:53 #13
#12 -> Jeg kan godt se nu, at min udtalelse måske var lidt uheldig. Den er baseret på formodningen om, at begge computere i netværket allerede var sat op til at snakke sammen, og at en eventuel virus dermed ville kunne sprede sig fra den ene pc til den anden hvis de var på netværket samtidigt.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2013 - 15:51 #14
Helt i orden.