Avatar billede thomasmx Nybegynder
17. december 2013 - 00:09 Der er 7 kommentarer

Wifi antenne til laptop for at få ekstra rækkevidde

Hej,
Er der nogle som har et godt bud på en wifi-antenne som kan forøge wifi-rækkevidden af en laptop?

Når jeg er ude at rejse er der ofte problemer med at wifi-signalet er svagt på hotelværelserne - så hvis en ekstra antenne kan hjælpe....

Jeg har søgt lidt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget som ser troværdigt ud...måske kigge jeg de forkerte steder....

- Den skal fylde mindst muligt når den ikke bruges
- Den må gerne være billig.

/Thomas
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2013 - 09:12 #1
Først og fremmest skal din bærbare/trådløse netkort have et stik til en antenne. Hvis ikke der er det tilgængeligt et sted, skal du ikke have en antenne, men et nyt netkort med mulighed for at sætte antenne på.

Hvis ikke du har sådan et stik (hvilket desværre ikke er særlig normalt på indbyggede netkort), skal du altså have et nyt WIFI netkort. På en bærbar vil det typisk være et USB netkort, hvilket også er dem der findes flest af. Jeg plejer at holde mig til Linksys eller D-link, og kender derfor ikke så mange forskellige - men her skal du købe enten en med medfølgende ekstraantenne, eller en der har stik til antenne (det er nemlig heller ikke så normalt at man får stikket med - så man skal se sig for).

Er du heldig vil USB-netkortet dog i sig selv have rigelig modtagerforhold, så du slet ikke behøver en ekstern antenne. De fleste kommer iøvrigt med en lille USB-forlængerledning, så man kan lægge USB-netkortet et passende sted med gode modtagerforhold.

Så må du lige overveje og melde tilbage, om du bare skal bruge antenne, eller netkort...
Avatar billede thomasmx Nybegynder
17. december 2013 - 10:11 #2
Hej Ole,
Tak for svaret. Det må være et wifi-netkort som jeg har brug for. Det er til en rimelig ny macbook som fungerer fint under normale forhold (hjemme og på arbejde).  Jeg har blot brug for, at optimere rækkevidden når jeg er ude og rejse så jeg er fri for at drøne rundt på hoteller osv for at komme tæt på access points.
/Thomas
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2013 - 11:33 #3
Med en MAC, snævrer det feltet noget ind.

Jeg har ingen erfaring med ekstern WiFi til MAC, så forslagene herunder er ren søgning på edbpriser.dk

Men et bud kunne være http://www.edbpriser.dk/wi-fi-dongle/edimax-ew-7711usn-id-702291.aspx?q=MAC

Et alternativ kunne være http://www.edbpriser.dk/wi-fi-dongle/asus-usb-n66-id-6832792.aspx?q=MAC

Men jeg har faktisk ikke kunne finde nogen med tilslutningsmulighed for ekstern antenne - bort set fra førstnævnte. Så det kan ske sådan en løsning primært findes til mobilt bredbånd.
Avatar billede thomasmx Nybegynder
17. december 2013 - 14:57 #4
Hej Ole,
Kanon - det giver lidt inspiration til hvilke søgeord jeg skulle bruge.

Jeg fandt denne fætter til et af dine alternativer:
http://www.airlive.com/product/WN-370USB
Ligner det ikke noget som kunne øge modtagelsen - der står vist også at man sågar kan skifte antennen.
(http://www.happii.dk/product.aspx?uid=302738&prodid=438672)

/Thomas
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2013 - 15:58 #5
Jo, den ser rimelig identisk ud med den første jeg linkede til... - de angiver lidt kraftigere antenneforstærkning (5db i forhold til 3db), og muligheden for at fungere som AccessPoint (så andre kan tilgå din pc som et trådløst accesspoint, i fald at du har en anden internetforbindelse de skal kunne låne), men ellers er der ikke nogen forskel - de har samme (teoretiske) hastighed og protokolspecifikationer.

Du kan også skifte antenne på den første jeg linker til - men det er næppe nødvendigt på nogen af dem.

Den anden jeg linker til, har en lidt højere (igen teoretisk) overførselshastighed (450Mbps i forhold til 150Mbps på de andre).

Hvilken af dem der har den bedste modtageevne kan man desværre ikke læse sig til ud fra de givne specifikationer... - så køb den der ser smartest ud :-)
Avatar billede thomasmx Nybegynder
17. december 2013 - 20:34 #6
Hej Ole,
Smider du lige et svar - så kan jeg tildele nogle points;-)
/thomas
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2013 - 10:40 #7
Der er svar her.