Avatar billede empty455 Praktikant
16. december 2013 - 16:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Router - periodisk ude af drift YouSee. Bøjet kabel.

Hej Allesammen

Jeg fik besøg af en tekniker fra Yousee i dag, fordi jeg længe har oplevet periodiske udfald af internettet derhjemme.

Han sagde, at årsagen hertil var, at internetkablet var bøjet og støjskærmen derfor var ødelagt.

Han forklarede, at der sker følgende:

Støjen på kablet ophober sig i routeren, som herefter genstarter - hvilket bevirker, at internetforbidelsen ryger.

Når routeren er genstartet kommer støjen tilbage og bliver nærmest samlet i en flaskehals indtil, at routeren igen genstarter.

Jeg må indrømme, at denne forklaring lyder lidt spacy i mine ører og jeg ville derfor høre Jer eksperter om det virkelig kan være sådan.

Mest af alt fordi, at jeg har oplevet, at afbrydelserne har været af meget forskellig længde. Kan nogen af Jer knytte kommentarer til dette?

På forhånd tak.

Mvh.

Thomas
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2013 - 18:57 #1
Jeg fik for nogle år siden ad to omgange besøg af en tekniker fra Yousee pga. lignende problemer.

Deres målinger viste, at der var et brud/problem et bestemt antal meter fra målepunktet i huset på strækningen mellem huset og tilkoblingen ved vejen. På nøjagtigt det punkt var kablet ca. 12 år tidligere blevet revet over under udgravning til en tilbygning og samlet efter alle forskrifterne.

Et nyt kabel blev trukket, og siden da har der ikke været problemer.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2013 - 20:22 #2
tekniker er ikke tekniker og fuld af løgn. Der kan ikke være en flaskehals med ophobet støj, der bare venter på at ødelægge din forbindelse. Hvis vi tager #1 erfaringer, så kan det være regnvejr, og fugt i jorden, der giver periodevis overgang.
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. december 2013 - 20:51 #3
jeg vil give Claes57 ret det at støjskærmen er ødelagt kan have indflydelse på din forbindelse men, ophobning af støj i router nej, det har mere indflydelse hvis du bor i et miljø hvor der er mange robotter eller andre produktions maskiner som kablet ligger lige op af, eller hvis du har trukket kablet lige op af f.eks. en stærkstrøms ledning eller anden støjkilde. det har jeg erfaring med kan give lidt sære tilfælde på et netværk.

Mht. Milter kunne et tidligere overrevet kabel godt skabe lidt fejl på et netværk, her kan der dog være mange forskellige årsager
Avatar billede empty455 Praktikant
16. december 2013 - 21:48 #4
Jeg vil gerne give Jer allesammen point.

Forhelvede hvor er jeg vred. Det er så frækt at komme med en usandhed for at kunne debitere en kunde.

Nu kan jeg ikke lade være med at tænke, hvor mange gange, at Hr. og Fru. Danmark er blevet spist af med den samme fuldstændigt håbløse historie.

Det er utilstedelig og ganske urimelig måde at behandle folk på, særligt henset til det faktum, at YouSee er Danmarks måske største internetudbyder.
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. december 2013 - 22:18 #5
jeg springer fra point her da Milter og Claes var som de 2 første med fornuftige forklaringer
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2013 - 07:14 #6
Bare hold mig ude også.
Avatar billede milter Ekspert
18. december 2013 - 00:56 #7
#4.

Jeg tror ikke, Yousee sender en regning pga. en løgn. Hvis teknikeren mener, skærmen er ødelagt på dit kabel, har han sikkert ret. Kun en udskiftning af kablet kan vise, om han havde ret eller ej.

Jeg fik også forklaringen om ophobet støj, men reelt drejer det sig nok om, at signal/støj-forholdet forværres så meget, at routeren ikke kan klare det. Og støj/interferens kan sagtens opstå, hvis kablets skærm er ødelagt eller af dårlig kvalitet.