Avatar billede Vonox Nybegynder
10. december 2013 - 22:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Leder efter driver til Dvd-cd drev

Hej :)
Jeg har gennemtrevlet internettet på kryds & tværs, i min søgen efter en nyere driver til mit Dvd-cd drev - fortsat uden held.

Mit drev er et "Optiarc dvd rw ad-7200s"
Og jeg kan se i "Enhedshåntering", at min nuværende driver er en Microsoft-driver fra 01-07-2001

Jeg har været igennem forskellige mere eller mindre gode "driveropdaterings-programmer", men ingen af disse fandt en ny dvd-cd drev driver til mig.

Jeg kører med XP 32-bit

Kan I evt. lede mig hen til den rigtige driver ?

Mvh.
Ole
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. december 2013 - 23:27 #1
Du skal ikke bruge drivere til dvd drev efter Windows 95 men prøv at køre dette fix måske det kan fortælle dig et eller andet?
http://support.microsoft.com/mats/cd_dvd_drive_problems/da
Avatar billede Vonox Nybegynder
11. december 2013 - 12:13 #2
Tak for tippet

Jeg har kørt fix'et, og det fandt ingen fejl. Mit dvd-drev har egentlig også altid virket perfekt - men da jeg igår gik igang med at digitalisere mine gamle "originale" Star Trek dvd'er, strejkede drevet.
Der er 4 afsnit på dvd'en - og afs. 2 + 4 kører fint igennem rippe-softwaren: "MakeMKV". Derimod giver afs. 1 + 3 denne fejlmeddelelse:

MakeMKV v1.8.6 win(x86-release) startede
Anvender direkte adgangsindstilling
Fejl 'SCSI-fejl - MEDIUM ERROR:NO SEEK COMPLETE' opstod ved aflæsning '/VIDEO_TS/VTS_09_1.VOB' ved offset '2048'
Fejl 'SCSI-fejl - MEDIUM ERROR:NO SEEK COMPLETE' opstod ved aflæsning '/VIDEO_TS/VTS_09_1.VOB' ved offset '20480'
Fejl 'SCSI-fejl - MEDIUM ERROR:UNRECOVERED READ ERROR' opstod ved aflæsning '/VIDEO_TS/VTS_01_1.VOB' ved offset '181114880'
Det lykkedes ikke at gemme titel 0 til fil C:/Filmarkiv/Star Trek/title00.mkv
0 titler gemt, 1 mislykkedes

Umiddelbart kunne jeg Google mig frem til, at det skyldes, at driveren til mit dvd-drev var for gammel, og da jeg så datoen fra 2001 var jeg i første omgang overbevist. Dét er jeg så ikke længere :)

Jeg har nu testet dvd-drevet med flere andre dvd-film, og der er ingen problemer med disse - heller ikke "serier", med flere afsnit på samme dvd.
Så måske må jeg bare konstatere, at min gamle, (most beloved), Star Trek dvd-samling ikke kan læses af dette drev.
Pusigt nok, for dvd'erne er ikke ret gamle, og afspilles ellers fint ved normal afspilning.

Hvis ovenstående fejlmeddelelse kan "dechifreres", og en løsning findes, vil jeg være ret glad :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. december 2013 - 13:35 #3
Jeg vil tro du kan kopiere og gemme fra et andet DVD drev det sker ofte at hjemmebrændte ikke kan afspilles på andre pc'er på grund af at sporene ikke er 100% ens og dette kan også ske hvis sporene ikke synkroniserer den anden vej fra fabriks skiver med et andet drev.