Avatar billede Mr-T Nybegynder
10. december 2013 - 22:06 Der er 7 kommentarer

Pladespiller direkte til højtaler(libratone zipp)?

Jeg har for nyligt arvet en masse gamle plader, men har desværre ingen pladespiller.
Da min højtaler er en Libratone Zipp, har jeg derfor ingen forstærker.
Skal nu ud og invester i en pladespiller, mit spørgsmål er så:
Kan jeg købe en pladespiller man kan sætte direkte til min højtaler eller er jeg nød til også at købe en forstærker?
Skulle der sidde en ekspert derude vil der blive sat stor pris på det, da jeg får helt ondt i hjertet af at se på alle de gode plader, uden at kunne afspille dem. (er ikke interesseret i USB pladespiller, da jeg har de fleste kunstner på min computer, men det mangler charmen fra en pladeafspiller)
Mit budget er ca. 3000
Håber der sidder nogen derude der kan hjælpe mig.

Mvh Mr.T
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. december 2013 - 22:16 #1
Har Libratone Zipp en usb tilslutning så kan du anskaffe en usb pladespiller, pris og kvalitet hænger også her sammen, lige fra en til300-400 i Aldi og Lidl til deluxe udgaver
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. december 2013 - 22:20 #2
Ellers kan du tilslutte pladespilleren til computeren med USB
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. december 2013 - 22:26 #3
Du får lige en fjerde

jeg har set på en manual at der er en minijack indgang for Analog input.

Der kræves sikkert en forforstærker mellem grammofon og Libratone Zipp
Avatar billede Mr-T Nybegynder
10. december 2013 - 22:31 #4
Der er både en usbport og minijack indgang i min højtaler, vil jeg så kunne købe en usbpladespillere og sætte den i min højtaler? tak for svarende
Avatar billede jensenjs Juniormester
10. december 2013 - 23:44 #5
Først et link til nogen der ved hvad de taler om!
http://www.hifiklubben.dk/Stereo/Pladespillere/

----------------------------------------------
Hvis USB er en lyd indgang så burde den virke.
Men ellers kan du tilslutte den til computeren

Hvis minijack er en indgang, så vil den virke da den er analog.
Men så skal der være en jack udgang på grammofonen også, det er der på de gamle grammofoner, men det kræver så nok en for-forstærker, men de koster heller ikke alverden.

De grammofoner der har USB i dag har ofte også Jack stik udgange
(Et Rødt) og (Et Hvidt eller Sort)

Men  spørg endelig løs.
Jeg har selv en USB grammofon tilsluttet computeren, en billig fra Lidl og kvaliteten er derefter :-/

Min gamle dyre grammofon var jeg så dum at sælge den havde kun Jack udgang, så der tilsluttede jeg en forforstærker til lydindgangen på min PC.

Så mulighederne er mange.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2013 - 00:43 #6
Lyden på alle plader bliver udsat for det, man kalder forbetoning. Behandlingen af lydsignalet sker efter nogle retningslinjer, som er stadardiseret af RIAA. Se linket herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Det betyder for dig, at du skal anskaffe en forstærker med indbygget RIAA-filter for at få lyden til at lyde rigtigt. Ældre forstærkere havde altid et sådant, men mange nyere forstærkere har det ikke, fordi pladerne efterhånden er næsten forsvundet fra markedet.

Samtidig skal du også kigge på, hvilken type pickup der sidder på pladespilleren. Der findes to typer, Moving Magnet (MM) og Moving Coil (MC). MM producerer et signal, som normalt er kraftigt nok til, at du bare kan slutte pladespilleren til forstærkeren. MC-pickupper, som normalt er en del dyrere, har et meget svagere udgangssignal, som kræver en speciel, ekstern forforstærker, hvis ikke en sådan er indbygget i forstærkeren. Normalt har kun de dyrere forstærkere en sådan fyr indbygget. Se linket herunder:

http://da.wikipedia.org/wiki/Grammofon
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. december 2013 - 09:59 #7
Jeg mener at det er indbygget i de nye USB grammofoner, men jeg er ikke sikker, det ved de derimod hos hifiklubben.dk de har også en facebook side.
https://www.facebook.com/hifiklubbendk?fref=ts