06. december 2013 - 16:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Search Engine Optimation, hjemmeside i cache

Jeg er (amatør -) webmaster for en velgørende organisation hvad angår det tekniske, hvor andre kommer med indholdet.  Jeg er begyndt at kikke på SEO (det skulle jeg have gjort for længe siden.)  Blandt andet har jeg fået øjnene op for betydning af en 'meta-description.'  Fordi der ingen er (eller var) bruger Google den første overskrift på hjemmesiden som 'description' i sine snippets.  Men den overskrift har meget lidt at gøre med organisationens kærneformål.  Jeg har derfor i forgårs tilføjet en god meta-description.  Men Google bruger har endnu ikke ændret beskrivelsen i snippet'et.  Hvis jeg klikker på 'in cache' får jeg den version af hjemmesiden der var 30 november.  Jeg går ud fra, at det var fra dengang Goggle 'crawleren' sidst var på hjemmesiden, og at den nye meta-description bliver brugt fra næste gang crawleren kommer til hjemmesiden.  Spørgsmål 1:  Er det en rimelig forståelse? Spørgsmål 2:  Er der noget jeg kan foretage mig for at få crawleren til at besøge hjemmesiden igen?
Avatar billede LNG.DK Novice
06. december 2013 - 17:12 #1
Ja til 1

Del siden på sociale medier, især Google Plus og her. Tilmelde siden Google Webmaster Tools.

Hvad hedder siden?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2013 - 17:15 #2
prøv http://www.coffeecup.com/website-insight/ det giver en masse data, og også en fil, som crawlere bruger til at gennemse dit site.
07. december 2013 - 10:44 #3
Tak til begge.  Jeg skønner, at svaret på mit umiddelbare spørgsmål er rådet om at tilmelde hjemmesiden til Google Webmaster Tools (hvor resten snarere svarer på hvad der nok bliver mine næste spørgsmål om SEO optimering og om at forøge trafikken.)

Det gjorde jeg (tilmelde mig) i aftes.  Efter at have verificeret hjemmesiden ved at uploade en lille fil fik jeg en side med crawlerfejl, søgnionger, og sitemaps.  (Det er på hollandsk, så jeg ved ikke hvad de tilsvarende danske/engelske betegnelser er.)  For både crawlerfejl og søgninger stod der, at der ikke var nogen data, og forklaringen var, at jeg skulle komme igen senere når google havde haft tid til at besøge siden.  Der står stadig ingen data for crawlerfejl.  For søgningerne står der nu 'Ingen søgninger' (i stedet for inden data, så der er altså sket noget) skønt jeg selv har været inde at søge.

I mellemtiden har jeg lavet og indsendt en sitemap, så vidt jeg ved efter alle kunstens regler, men der meldes om en enkel fejl: at sitemap filen ikke kan læses!

Cachen fra 30 november blev stående indtil for en time siden hvor cachen nu er fra 4 december.  Det fatter jeg heller ikke.  Hvis crawleren har været inde her til morgen, hvorfor står der så cach fra 4 december?  Hvis crawleren var derinde 4 december, hvorfor blev den så ved med at sige 30 november?

Som man kan forstå er jeg godt forvirret.  Jeg har meget at lære, men jeg er ikke helt klar over hvor jeg skal gå hen for hjælp.  Ved nogen noget der kan hjælpe mig til at forstå og forholde mig til det jeg ser?  Ved nogen hvordan jeg effektivt får google til nu at crawle hjemmesiden?

Hvad hjemmesiden hedder:  Det er også noget rod.  Organisationen har en domaine 'gamrupa.org' men den bliver 'redirected' til http://www.marcete5.five.axc.nl/new/ hvor filerne sidder.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2013 - 11:08 #4
07. december 2013 - 20:39 #5
#4, den skal jeg kikke på når jeg kommer så langt.  Men først skal jeg have google til at bruge de megatags, description, og titel jeg allerede har anbragt, og jeg skal finde ud af at lave en sitemap som google kan læse.  Har du nogen input til det jeg nævner i #3?
08. december 2013 - 18:33 #6
#1, Gogle har nu været inde og opdatere.  Jeg går ud fra, at det hænger sammen med at jeg, efter dit indlæg, anmeldte mig til Google Webmaster Tools, skønt google ventede længere end jeg havde håbet.  Jeg har endnu lang vej (Jeg er nu igang med at give alle sider beskrivende titler og 'descriptions', og jeg skal også igang med at kikke på de øvrige anvisninger i denne tråd.)