Avatar billede Sob123 Nybegynder
03. december 2013 - 19:56 Der er 7 kommentarer

Rød vs. blå finanslov

Kære ekspertere.
Jeg ved ikke helt om jeg stiller spørgsmålet det rigtige sted. Mit spørgsmål lyder: hvad er forskellen på rød og blå finanslov?Spørgsmålet er nok meget simpelt og indlysende for de fleste, men desværre har jeg ikke helt styr på hvad de to ting helt konkret er.
Tusind tak på forhånd
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2013 - 20:09 #1
I grove træk vil en blå skære ned på det offentlige forbrug, mens en rød vil øge statens omkostninger/skattetryk/antal ansatte. Der er ingen politiker, der tør give svar på, hvad der tjener landet bedst på lang sigt.
Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. december 2013 - 19:59 #2
Tusind tak for svar, din forklaring har hjulpet!
Så man kan egentlig sige at de pariter der går ind for en blå finanslov er højreorienteret, mens dem som går ind for rød er venstreorienteret, fordelingspolitisk?
Tak for forhånd.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2013 - 20:14 #3
så er du 95% hjemme - problembarnet er Dansk Folkeparti. De er til blå (borgerlig) regering, men deres finanslov ligger nærmest den venstre side af socialdemokraterne - hvis vi lige ser bort fra udlændingespørgsmålet.
Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. december 2013 - 20:48 #4
Tusind tak for dit hurtige svar! Du har tydeliggjort det for mig.
Okay, men ihvertfald kan man sige, at de blå går ind for økonomisk frihed og tror på at "enhver er sin egen lykkesmed" -så vidt jeg forstår. Tak for din gode og brugbare forklaring.
Avatar billede Sob123 Nybegynder
04. december 2013 - 20:51 #5
... Mens de røde går ind for økonomisk ligehed og et øget skattetryk.
-Tusind tak for din forklaring!
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2013 - 20:59 #6
Bare luk ved at acceptere dit eget svar-indlæg.
Avatar billede Sob123 Nybegynder
05. december 2013 - 21:40 #7
Ok :)
-Tak skal du have ;)