Avatar billede sebik123 Nybegynder
25. november 2013 - 23:45 Der er 6 kommentarer

Opgradering fra HDD til SSD - Hvad med Windows 8 Licens?

Hej Alle Eksperter
Jeg har et spørgsmål

Jeg skal opgradere min stationær computer til en SSD Harddisk på 240GB, men jeg kom i tanke om hvordan jeg efterfølgende skal installere Windows 8 da min pc er født med windows?

Jeg tænker også efterfølgende på licensen? kan man på nogle måder hive licensen ud fra sin nuværende harddisk?
Eller kan man hente windows 8 ned og brænde det på en cd og installere det efter følgende på ssd'en?

Mvh Seb
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2013 - 09:21 #1
du kobler først din ssd på som ekstra disk og køber (15€ / 120kr) http://www.paragon-software.com/da/home/migrate-OS-to-SSD/
det kører du på din gamle disk, og den overfører systemet til ssd. Derefter kan du rette bootrækkefølgen i bios, og så kører din ssd som startdisk.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
26. november 2013 - 09:23 #2
Du kan også bare bruge EaseUS Todo backup free.. Har gode erfaringer.

http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm
Avatar billede Blandy Praktikant
26. november 2013 - 09:24 #3
Hvis det er en OEM licens, så kan du i princippet ikke flytte det med over. Det er låst til det hardware som det er født med.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. november 2013 - 10:21 #4
En OEM licens er låst til det bundkort, den første gang blev aktiveret med. En ny harddisk på samme bundkort giver ikke problemer.

Venlig hilsen
Avatar billede magic-mouse Novice
26. november 2013 - 12:51 #5
1. Brænd http://redobackup.org/ til en CD
2. Boot fra CD.
3. Ha en ekstern usb harddisk ved siden af (Laptops) / Koble begge harddisk til computeren.
3.5 Formindsk partitionen, hvis din nye harddisk er mindre end den gamle. (Værktøj findes på CD'en)
4. Backup til ekstern harddisk / Direkte til nye.
5. Byt harddisk (Skip denne hvis du har begge harddisk i samme maskine.)
6. Pakud harddik på den nye (Skip denne hvis du har begge harddisk i samme maskine.)
7. Færdig.

Har gjort det mange mange mange gange. Både med defekte harddiske og til opgraderinger. Det virker fint hver gang. Og det er gratis, selv om 120 kr ikke er meget.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2013 - 17:14 #6
#4 Jeg er enig. Ellers ville der jo heller ikke være en mening i at lave de recovery diske man bliver opfordret til, når man åbner en preinstalleret pc første gang. De skal jo typisk kun bruges, hvis disken går ned og en ny skal sættes til.