Avatar billede Asky Forsker
19. november 2013 - 11:55 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Bliver overdynget med reklamer

Ind imellem hjælper jeg en kollega med hendes computer. I øjeblikket bliver hendes computer overdænget med reklamer fra dette link: www.jsf.jsticket.net. jeg har prøvet diverse antimalwareprogrammer, prøvet at blokere pop-ups, men lige lidt hjælper det :-(
Hvad gør jeg? computeren køre win 8.1 og har for
øvrigt også problemer med java til borger.dk
Avatar billede SkarpC Nybegynder
19. november 2013 - 12:34 #1
Hvad mener du med overdynget med reklamer?

Er det mails i hendes indbakke, eller er det vinduer som åbner sig selv uden at brugeren gør noget på computeren?

Såfremt det er det sidste så vil jeg klar anbefale at droppe et hvert forsøg på at fjerne det, men derimod gå over til at geninstallere windows.
Personligt mener jeg det aldrig kan betale sig at fjerne phising/malware, da du ikke med garanti får det hele med..
Avatar billede Asky Forsker
19. november 2013 - 13:20 #2
Det er ikke i mailbakken, men i browserne både IE, firefox og Crome hvor der kommer billeder, der står og blinker med klik her, Asiatiske ægteskabstilbud, scanning af harddisken, populære film, Netto osv osv. De aktiveres åbenbart ved vilkårligt klik på skærmen
I en anden sammenhæng har jeg fundet ud af, at man kan blokere en hjemmeside ved at skrive i filen hosts i windows/system32/drivers/etc/hosts.
her skriver man 127.0.0.1 efterfulgt af hjemmesidens navn
https://www.jsf.jstickets.net
Jeg er ved at kontrollere, om det virker.
Avatar billede Asky Forsker
19. november 2013 - 13:24 #3
Nå, i første omgang virker det ikke umiddelbart.
Avatar billede SkarpC Nybegynder
19. november 2013 - 14:51 #4
Installer addblock+ ?
Avatar billede Asky Forsker
19. november 2013 - 15:44 #5
Det har jeg forsøgt. Det virker ikke på dette.
Angående at skrive i filen hosts, så kan jeg ikke få rettigheder til at rette/tilføje i denne fil. heller ikke med højreklik og tildeling af fuld kontrol.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2013 - 16:57 #6
"Asiatiske ægteskabstilbud, scanning af harddisken, populære film, Netto osv osv."
Det lyder nærmere som en ondsindet virus. Har du prøver Malwarebyte, Superantispyware og Avast antivirus?
Hvis ja, tror jeg det bliver nødvendigt med en overskrivning af harddisken før formatering og geninstallation. Du kan selvfølgelig tage chancen og nøjes med formatering, men det er ikke så sikkert, for der ligger stadig data på HDD.
Avatar billede SkarpC Nybegynder
19. november 2013 - 18:22 #7
#6 giv mig lige en åbenbaring, eller i det mindste et link til noget hvor der står at en formatering ikke fjerne alt på disken..
Jeg kan på ingen måde forstå at en formatering ikke skulle være nok til at fjerne virus, jo jeg kender godt til at man kan lægge ondsindet kode i bootsectoren, men tvivler på det er tilfældet..

Jeg er overbevist om at en almindelig formatering er rigeligt i dette tilfælde, det er kun hvis op ønsker at skjule tidligere indhold på disken at han skal overskrive den før formatering.

Men alt i alt så mener jeg stadig at du skal formatere computeren, da dette er den nemmeste og bedste måde at få det hele væk på.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2013 - 18:30 #8
Prøv at hente og køre denne her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Mht.: Vista og Windows 7/8 - Højreklik på filen - Kør som Administrator.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2013 - 18:37 #9
#7 det er da almindelig viden, at data ikke forsvinder ved formatering. Det er jo derfor at  Recovery programmer kan gendanne data efter formatering. F.eks EaseUs: Recover deleted, formatted, inaccessible data.
http://www.easeus.com/data-recovery-software/
Avatar billede SkarpC Nybegynder
19. november 2013 - 19:24 #10
#9 Ja det er korrekt at det er almindelig viden, men med mindre op efter formatering bruger et recovery program for at genskabe virusen, så har han ikke brug for andet end at formatere.
Altså er det ikke nødvendigt at formatere + overskrive harddisken..

Ekstra bemærkning: Såfremt en harddisk bliver formateret og der derefter bliver lagt os på disken, så er det ikke sikkert at man kan genskabe alt materiale. Der er chance for at os bliver lagt oven i sectore med tidligere data.

Det er altså nok blot at formatere, virusen kommer ikke igen medmindre den ligger i eventuelt backup filer eller man henter den på ny.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2013 - 19:46 #11
Jeg har læst, at nogle virus er så sofistikeret, at de, efter formatering, kan gendanne sig selv. Men selvfølgelig ikke, hvis en ny installation overskriver netop det sted hvor virus ligger. Ordet nødvendigt var ikke velvalgt, der burde nok have stået det sikreste.
Vedrørende data på HDD, ved jeg fra egen erfaring (2x) at data på HDD kan forhindre en ny installation, og at det kan afhjælpes med en overskrivning med f.eks Killdisk.
Som den omtalte computer kører, ville jeg selv gøre det, fordi en overskrivning passer sig selv, medens en ny installation med windows og alle programmerne skal overvåges konstant. Det er et kedeligt arbejde, og så er det jo ærgerlig, hvis der alligevel dukker noget snavs op.
Avatar billede Asky Forsker
20. november 2013 - 09:48 #12
Inden jeg måtte afbryde i går for at foretage mig andre ting, hævede jeg sikkerhedsniveauet i IE og tastede de nævnte urls ind som uønskede internetsteder. Det hjalp på den måde, at virussiderne stod som faneblade i baggrunden, men de kunne ikke komme ind og forstyrre. Desuden kunne jeg lukke fanebladene.
det giver mig tid til at køre forskellige antimalwareprogrammer. Havde det været min egen computer, havde jeg nok formateret og geninstalleret. Når et resultat foreligger, kommer der igen en melding herfra. for øvrigt kører jeg selv windows 7 på mine egne computere, og det bliver jeg ved med. win 8/8.1 er jeg ikke imponeret af.
Avatar billede Asky Forsker
20. november 2013 - 10:25 #13
Her kommer rapporten fra Adwarecleaner:
# AdwCleaner v3.012 - Report created 20/11/2013 at 10:09:45
# Updated 11/11/2013 by Xplode
# Operating System : Windows 8.1  (64 bits)
# Username : El - ELSE
# Running from : C:\Users\El\Downloads\adwcleaner.exe
# Option : Clean

***** [ Services ] *****

Service Deleted : vToolbarUpdater17.0.12

***** [ Files / Folders ] *****

Folder Deleted : C:\ProgramData\apn
Folder Deleted : C:\ProgramData\AVG Nation toolbar
Folder Deleted : C:\ProgramData\AVG Security Toolbar
Folder Deleted : C:\ProgramData\Babylon
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\AVG Nation toolbar
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\MyPC Backup
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\ViewPassword
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\Common Files\AVG Secure Search
Folder Deleted : C:\Users\El\AppData\Local\AVG Nation toolbar
Folder Deleted : C:\Users\El\AppData\Local\Temp\apn
Folder Deleted : C:\Users\El\AppData\LocalLow\AVG Nation toolbar
Folder Deleted : C:\Users\El\AppData\Roaming\Babylon
Folder Deleted : C:\Users\El\AppData\Roaming\Systweak
Folder Deleted : C:\Users\El\Documents\PC Speed Maximizer
Folder Deleted : C:\Users\El\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions\ndibdjnfmopecpmkdieinmbadjfpblof
File Deleted : C:\WINDOWS\System32\roboot64.exe

***** [ Shortcuts ] *****

***** [ Registry ] *****

Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Google\Chrome\Extensions\ndibdjnfmopecpmkdieinmbadjfpblof
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\{C26644C4-2A12-4CA6-8F2E-0EDE6CF018F3}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\ScriptHelper.EXE
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\ViProtocol.DLL
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Prod.cap
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\protector_dll.protectorbho
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\protector_dll.protectorbho.1
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\protocols\handler\viprotocol
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\ScriptHelper.ScriptHelperApi
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\ScriptHelper.ScriptHelperApi.1
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\ViProtocol.ViProtocolOLE
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\ViProtocol.ViProtocolOLE.1
Value Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run [vProt]
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\MozillaPlugins\@avg.com/AVG SiteSafety plugin,version=11.0.0.1,application/x-avg-sitesafety-plugin
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\5f688dfe068be17
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\{1FDFF5A2-7BB1-48E1-8081-7236812B12B2}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\{BB711CB0-C70B-482E-9852-EC05EBD71DBB}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{408CFAD9-8F13-4747-8EC7-770A339C7237}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{4E92DB5F-AAD9-49D3-8EAB-B40CBE5B1FF7}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{933B95E2-E7B7-4AD9-B952-7AC336682AE3}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{B658800C-F66E-4EF3-AB85-6C0C227862A9}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{F25AF245-4A81-40DC-92F9-E9021F207706}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{03E2A1F3-4402-4121-8B35-733216D61217}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{4E92DB5F-AAD9-49D3-8EAB-B40CBE5B1FF7}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{9E3B11F6-4179-4603-A71B-A55F4BCB0BEC}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{C401D2CE-DC27-45C7-BC0C-8E6EA7F085D6}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{07CAC314-E962-4F78-89AB-DD002F2490EE}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{74FB6AFD-DD77-4CEB-83BD-AB2B63E63C93}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{9C049BA6-EA47-4AC3-AED6-A66D8DC9E1D8}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{C2AC8A0E-E48E-484B-A71C-C7A937FAAB94}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{95B7759C-8C7F-4BF1-B163-73684A933233}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\PreApproved\{C6FDD0C3-266A-4DC3-B459-28C697C44CDC}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\PreApproved\{F25AF245-4A81-40DC-92F9-E9021F207706}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{E7DF6BFF-55A5-4EB7-A673-4ED3E9456D39}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{F25AF245-4A81-40DC-92F9-E9021F207706}
Value Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar [{95B7759C-8C7F-4BF1-B163-73684A933233}]
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{03E2A1F3-4402-4121-8B35-733216D61217}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{4E92DB5F-AAD9-49D3-8EAB-B40CBE5B1FF7}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{9E3B11F6-4179-4603-A71B-A55F4BCB0BEC}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{C401D2CE-DC27-45C7-BC0C-8E6EA7F085D6}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Low Rights\ElevationPolicy\{F25AF245-4A81-40DC-92F9-E9021F207706}
Key Deleted : HKCU\Software\AVG Nation toolbar
Key Deleted : HKCU\Software\BabSolution
Key Deleted : HKCU\Software\DataMngr
[#] Key Deleted : HKCU\Software\DataMngr_Toolbar
Key Deleted : HKCU\Software\Delta
Key Deleted : HKCU\Software\InstallCore
Key Deleted : HKCU\Software\Tutorials
Key Deleted : HKCU\Software\TutoTag
Key Deleted : HKLM\Software\AVG Nation toolbar
Key Deleted : HKLM\Software\AVG Security Toolbar
Key Deleted : HKLM\Software\DataMngr
Key Deleted : HKLM\Software\Delta
Key Deleted : HKLM\Software\FreeSoftToday
Key Deleted : HKLM\Software\systweak
Key Deleted : HKLM\Software\Tutorials
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\AVG Nation toolbar

***** [ Browsers ] *****

-\\ Internet Explorer v11.0.9600.16384

-\\ Mozilla Firefox v25.0.1 (da)

[ File : C:\Users\El\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\cejfj0zi.default\prefs.js ]

-\\ Google Chrome v31.0.1650.57

[ File : C:\Users\El\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]

*************************

AdwCleaner[R0].txt - [6319 octets] - [20/11/2013 10:06:29]
AdwCleaner[S0].txt - [5963 octets] - [20/11/2013 10:09:45]

########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt - [6023 octets] ##########

Det virker umiddelbart til at virusen er væk.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2013 - 16:33 #14
Ja AdwCleaner er ret effektiv nod snavs der tilknytter sig browseren, og anbefaler at man jævnligt bruger den sammemed både CCleaner og Malwarebytes. De er alle tre rigtig gode værktøjer til de man skal give for ydelsen (gratis)
Jeg lægger et svar som du kan lukke med hvis det forbliver væk.
Avatar billede Asky Forsker
22. november 2013 - 22:02 #15
Tak for alle indput Det var dejligt at komme af med de irriternde reklamer.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2013 - 22:15 #16
Velbekomme. Du kan hvis du mener jeg har bidraget med hjælp til det bruge mit svar i #14 til at lukke tråden
Du kan her se hvordan man accepeterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Asky Forsker
24. november 2013 - 21:27 #17
Det jo sådan, jeg har gjort, men jeg kan da godt prøve igen.
Avatar billede SkarpC Nybegynder
24. november 2013 - 21:59 #18
Du gav dig selv points, og ikke ham der hjalp dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2013 - 16:47 #19
#18 Det er så desværre ikke første gang det er sket, selvom jeg har lagt et svar ;-)
Men mener Asky jeg har bidraget med hjælp, kan der bare oprettes et point spørgsmål hvor point tildelses til mig.
Husk at referere i begge tråde, så man kan se hvorfor jeg får pointene.
Avatar billede Asky Forsker
25. november 2013 - 20:50 #20
Jeg er da helt overbevist om, at pointsene nu er havnet det rigtige sted, så vi kan lukke dette spørgsmål. I virkeligheden er det jo ligegyldigt om man får points eller ej, bare vi kan hjælpe hinanden :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2013 - 16:54 #21
#20 Ja hvis du selv mener du har løst problemet uden hjælp fra andre, så er point da landet det rette sted ;-) når man ser i #17.

Hvis det er din hensigt bare at tage point tilbage hver gang du spørger herinde, vil jeg da overveje om jeg vil deltage i de næste tråde. Jeg modtager nemlig gerne popint for den hjælp jeg yder, og derfor lagde jeg også et svar du bare kunne have accepteret (#14).
Avatar billede Asky Forsker
26. november 2013 - 23:38 #22
Hvis jeg har taget points tilbage, er det afgjort en fejl og mig der er en tumpe i dette system. Jeg giver hellere end gerne alle mine points væk til dem, der gider hjælpe mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2013 - 23:44 #23
Det vil jeg så ikke kalde dig, da du jo kan have været uheldig, når du skulle lukke tråden.
Du skal bare lige være opmærksom på hvilket svar du accepterer.
Dit navn skal ikke stå udfor den person du vil give point, når du tjekker af.
Du kan her se hvordan man accepeterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede felica Nybegynder
29. november 2013 - 11:51 #24
Problemet kan stamme fra en add-on browser inrucing, kendes visnok på at pop-up reklamen har en lille fodnote "Ads not by this site" og vil også erstatte ord på siden med link til reklamesider.
Add-on skal fjernes (i alle browsere hvis du har flere" og fra programmer. Vejledning fx på http://www.techtipsforall.com/2013/03/remove-ads-not-by-this-site.html men du kan finde mange andre ved søgning på teksten.
Det tager lidt tid, men i forhold til lettelsen med at slippe af med reklamerne er det småting. Og man slipper for at installere gratis programmer der rydder op, specielt rart fordi disse reklamevirus ofte kommer ind bundtet sammen med et "gratisprogram"