Avatar billede Julie2670 Nybegynder
17. november 2013 - 17:58 Der er 4 kommentarer

Hvad er forskellen på funktioner og ligninger

Jeg er blevet meget forvirret over, hvad funktioner og ligninger er, da min lærer kører begge emner samtidigt. Nogle, der kan sige, hvad forskellen mellem disse to er?
Avatar billede TIversen Novice
17. november 2013 - 19:03 #1
Funktioner er en matematisk model at opskrive sammenhænge på.

Jeg ser mere ligninger som methoder / regneregler.

Men umiddelbart så flyder de lidt sammen og overlapper hinanden. I mange tilfælde kan en funktion nok også være en ligning.

Men mit bedste råd: Spørg din lærer ;)
Avatar billede aliaz Nybegynder
17. november 2013 - 19:31 #2
Wiki: En matematisk ligning er et udtryk som fastslår at to udtryk (ofte kaldet hhv. venstre og højre side af ligningen) er lige store. På dansk: Hvis der er to udtryk med et lighedstegn imellem, er det en ligning. Nu står der ikke noget om niveauet, men du kender måske Phytagoras' læresætning, som er en ligning: a^2 + b^2 = c^2.

Wiki: En funktion er i matematisk forstand et redskab, der beskriver sammenhængen mellem en såkaldt afhængig variabel og en anden, såkaldt uafhængig variabel. En funktion står altid på formen f(x) = ... Et eksempel: f(x) = 25x + 7. Hvis du f.eks. betaler 30 i abonnement for dit telefonforbrug + 0,25 kr. for hvert minut, kan man opstille en funktion for den totale pris: f(x) = 0,25x + 30, hvor funktionen f(x) beskriver prisen og x er antallet af minutter. Den uafhængige variabel f(x), altså prisen, afhænger af forbruget, altså antallet af minutter. Derfor navnene uafhængig og afhængig.

Jeg kan godt forstå forvirringen. En funktion har jo et lighedstegn, så det gør det også til en ligning. Men omvendt er en ligning altså ikke en funktion.

Håber det hjalp lidt!
Avatar billede finb Ekspert
18. november 2013 - 15:30 #3
Funktion:
f(x)=x/2

Ligning:
2+3=4+1
Avatar billede aliaz Nybegynder
09. december 2013 - 14:43 #4
Var det nogen hjælp?