Avatar billede jcr18 Professor
01. november 2013 - 17:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

clone contra backup - hvilken løsning?

Jeg ønsker at tage backup af hele min windows installation incl. programmer og hvad der typisk ligger på C-drevet, men jeg er i tvivl om hvad forskellen er på at clone F.eks. C-drev kontra at tage backup af hele systemet?
Nogen der kan forklare?
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2013 - 18:21 #1
Nu skriver du ikke hvor meget data der ligger på dit C-drev. Men her er nogle fakta. Clone er når man nøjagtig kopiere fra en harddisk til en anden. Alt inklusiv windows. Backup er når man gemmer vigtige data, ikke windows, på samme eller anden harddisk eller USB nøgle. Der er forskellige metoder. Men man kan også lave et "Image" som er en pakket version af f.eks. C-drevet.
Jeg har et C-drev på 80GB med ca. 30GB data. Et Image af det fylder ca. 16GB. Ud fra det Image kan man altid gendanne C-drevet helt som det var,da det Image blev dannet, hved hgjælp af en Recovery CD, eller USB nøgle. Det Image kan man gemme på samme, eller endnu mere sikkert, en anden harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2013 - 18:42 #2
Ps. Man kan også gendanne et Image direkte fra windows, hvis windows fungerer.
Avatar billede jcr18 Professor
01. november 2013 - 20:24 #3
Har også taget et for lang tid siden men jeg har ikke fidus til windows som sådan.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2013 - 20:35 #4
Hvad mener du nu med det???
Avatar billede jcr18 Professor
01. november 2013 - 20:38 #5
Det jeg ofte ser når jeg har downloadet et backup program er jo at under menuen BACKUP.... får tilbudt at lave backup af hele systemet. Men....man har ofte også muligheden for at clone.
Jeg forstår så ikke hvorfor man egentlig tilbyder systembackup og i stedet for kun siger, at hvis man ønsker en 100% kopi af f.eks. c-drevet (typisk der windows+programmer ligger) så har man kun clone muligheden. Det giver - i hvert fald for mit vedkommende - tvivl og ser sådan på det <t der faktisk kan komme 2 forskellige resultater.
Men er vi enig om at hvis jeg ønsker en 100% af installationen incl. programmer, updates og indstillinger -- så er det clonen der skal benyttes? :)
Du må gerne ligge et svar for fin besvarelse.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2013 - 20:52 #6
Det er kun klone, hvis det er til en anden harddisk.
Hvis du ønsker at kunne geninstallere dit C-drev i tilfælde af problemer, eller din computer overtages af forbrydere, som vil have penge for at give dig den tilbage, så er det et Image.
Der findes flere gratis programmer til at lave image.
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm
eller
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
eller
http://www.paragon-software.com/free/db.html
Jeg bruger selv et betalingsprogram som er det hurtigste og nemmeste. Det koster 276 kr.
http://www.paragon-software.com/free/db.html

Jeg samler ikke på point, ellers tak. Du tager dem bare selv:)
Avatar billede jcr18 Professor
06. november 2013 - 17:42 #7
Tak for god input :)