Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2013 - 09:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Webhoteller er for langsomme, VSP/Cloud ?

Hej.
Jeg har 4 hjemmesider hos one.com og kunne godt tænke mig noget mere professionelt i form af hurtigere svartider.

det kan tage adskillige sekunder før mine hjemmesider begynder at loade index.php filen.

men det er jo også begrænset hvad man kan få for 11,25 kr. om mdr.
jeg har prøvet at kigge mig lidt omkring hvad der er af muligheder.

Jeg har kigget på Virtuelle Servere (VPS) samt cloudhosting (servere)
Kan dog bare ikke finde ud af om det er totalt overkill at købe en cloud server.

som udgangspunkt har jeg 4 hjemmesider, måske et par stykker mere. og det skal være på dansk jord, da det primært er danskere der bruger mine hjemmesider.
at priserne er ved 200 kr ca om mdr gør mig intet.

og hvor brugervenligt er det ? er der kontrolpanel til evt oprettelse af email addresser osv?

nogen der kan dele erfarringer?

Jeg kan heller ikke rigtig lure hvorfor man skal vælge en VPS frem for en cloudserver?
Avatar billede repox Seniormester
29. oktober 2013 - 09:36 #1
Dansk hosting er generelt dyrt - du vil stadig kunne få hurtigere svartider med servere placeret i Tyskland eller Holland eksempelvis end med mange danske udbydere.

Personligt er jeg meget glad for DigitalOcean, Hetzner samt Linode.

VPS og Cloudservere er forenelige - det ene udelukker ikke det andet.

DigitalOcean og Linode er cloudhosting, Hetzner har kun et enkelt facility til deres servere.

Når du bestiller en VPS/dedikeret server er den som regel tom - der er ingenting på den overhovedet. Det omfatter også kontrolpanel. webserver eller hvad du nu kan komme i tanke om. Forestil dig en PC uden Windows - det er i princippet hvad du får.

Personligt har jeg helt dropppet danske udbydere. De er for dyre i forhold til hvad du kan få uden for landets grænser.

VPS/dedikerede servere kræver naturligvis at man har noget erfaring med serveradministration (eller er villig til 'learn-as-you-go').
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2013 - 11:03 #2
jeg bruger Azure. De har en lang række nemme services.
Jeg har kørt min Minecraft server samt hjemmeside der fra.
http://www.windowsazure.com/da-dk/pricing/calculator/
Da jeg startede fik jeg 3 måneder gratis samt gratis beløb penge til at lege med deres services, så man kan se hvad det kan og få en fornemmelse af hvad det koster.
Mener jeg gav omkring 80-100 Kr om månenden for dette, hvis jeg lod min minecraft server kører hele tiden.
Det skal siges at det var nok minecraft serveren der kostede mest.
Men jeg havde altid low ping og hurtig svartider på min hjemmeside.
De er PT. Begge lukket for at spare penge, da jeg er begyndt at læse igen :)
Ps. Mener trial "kun" er i 30 dage nu. Men det burde stadig være rigelig af tid til at lære deres system at kende og få det hele op og kører.

Check også blandt andet http://www.hanselman.com/blog/PennyPinchingInTheCloudWhenDoAzureWebsitesMakeSense.aspx
Der kan du læse hvordan han bruger det.

Håber dette svar hjalp.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2013 - 11:05 #3
Lige en ekstra ting du måske skulle læse:
http://www.hanselman.com/blog/WindowsAzureNoKidding.aspx
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2013 - 20:56 #4
Hvad er dyrt? har kigget lidt på cloud.dk som vidst også er meebox.dk
der er et pris eksempel på 95kr, mdr.  0,5 gb ram.

vælger man 1gb ram så det stadig under 200kr.
virker da okay pris ?

Så i bund og grund vælger man en VPS hvis man vil have fuld kontrol over hvad der skal være på serveren?

og cloud der har du et kontrolpanel hvor du vælger server og databaser?

er de lige hurtige?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2013 - 13:56 #5
Har fundet ud af det skal være cloudhosting,
Sprøgsmålet er bare om det skal være en dansk
f.eks. http://www.cloud.dk/
eller
https://www.digitalocean.com/ (server i amsterdam)
.
repox vil du mene mine hjemmesider kører hurtigt nok på en server fra amsterdam ? i forhold til den danske ?

den danske er ca dobbelt pris.
Avatar billede Meebox Nybegynder
31. oktober 2013 - 11:02 #6
Fornuftigt valg, at det skal være cloud hosting.

Nu har vi fornyligt overtaget Cloud.dk. Jeg skulle mene, at fordelen er at vi er helt nede på jorden, altid til at tale med, har dansk datacenter og dansk support.

Af hensyn til søgemaskiner, så betyder det noget hvor dit website er hosted. Så hvis du henvender dig primært et dansk publikum, så er det at foretrække at siden er hosted i Danmark.

Hvis du ønsker det, så vil jeg meget give dig en gratis prøve? :-)

- Patrick.