Avatar billede gruby Nybegynder
15. januar 2000 - 14:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CD-rom drev mangler ved opstart.

Mit problem er at jeg ikke kan finde mit CD-rom drev efter opstart af win 98, men hvis jeg går ind og saver bios'en, så er det der.
Jeg har prøvet at skifte batteriet på bundkortet (ASUS P5A) men det har ikke hjulpet.
Avatar billede drean Nybegynder
15. januar 2000 - 18:24 #1
Prøv at installere dine dos drivere til dit CD-rom drev.
Hvis der er installeret en dos driver, er det 99% sikkert at windows også kan finde det !
Avatar billede 7up Nybegynder
15. januar 2000 - 19:56 #2
det ville da være totalt dumt at installere dos drivere til cdrom i win98
Avatar billede drean Nybegynder
15. januar 2000 - 20:28 #3
ok....så prøv det jeg engang gjorde..Windows 98 kunne hverken finde mit CDROM-drev eller min brænder. Så jeg slukkede computeren, tog stikkende ud fra drevende, tændte og lod win98 starte op, og lukkede win98 ned, satte stikkende i igen. Og vupti så fandt Win98 begge drev...

Hvorfor fatter jeg ikke...men det virkede.    :-)
Avatar billede sjensen Nybegynder
16. januar 2000 - 09:51 #4
Hvis du kan se dit cd-rom drev i Kontrol Panel, System, Device Manager, så fjern det herfra (der har muligvis en fejl markeret med et gult udråbstegn). Genstart Win98 og systemet skulle nu finde det.

Hvis det stadig ikke virker, så fjern det igen fra device manager og tilføj 2 linier til hhv. Config.sys og Autoexec.bat filen der installerer de nødvendige drivere (fra windows\Command, ikke DOS)

Derved skulle det kunne se cd-rommen. Når det først er sket, burde du kunne fjerne linierne igen. Win98 burde selv kunne se drevet, men nogle gange skal det lige først se at det er der før det virker.

Hvis du ikke ved hvordan linierne i config.sys og autoexec-bat skal se ud, så sig til. Jeg kan formentligt hjælpe til med det også

sjensen

Avatar billede joker73 Nybegynder
16. januar 2000 - 10:07 #5
>>> gruby..

hvis du højre klikker på "denne computer/my computer", og klikker herefter på "egenskaber/properties". Så skulle du på faneblad nummer 2, eller det der hedder "enhedshåndtering/device manager" kunne se hvilken hardware din computer er configureret til. Under "harddisk controller" skal der være både en primary og en secondary IDE controller. Hvis du eksempelvis KUN har den ene af disse to (her den primære) og dit CDROM-drev sidder på den sekundære, så vil CDROM-drev ikke blive dtected, hvis det er plug'n'play, medmindre at du kører DOS driverne til dette drev i din autoexec.bat og config.sys.

Hvis du kun har EN af disse to controllere eller at du har begge to, men der er et udråbstegn ved en af dem, så kan du gøre følgende:

Markér den primære controller og tryk herefter på "remove/fjern" knappen der er nede i bunden af dette vindue. Herefter vil begge controllere forsvinde og du vil IKKE kunne gøre noget i windows (du har jo lige fjernet tilgangen til din harddisk!!). Det eneste du kan gøre er at genstarte din maskine med adskillige "ctrl-alt-delete" eller det der er værre. Når maskinen genstartes vil den så finde nyt hardware. Det første den finder vil være en primær controller. Når den er fundet vil den genstarte maskinen,- gør det...

Næste gang den starter op vil den ligeledes finde nyt hardware, nemlig den sekundære controller.

På denne måde kan du tvinge windows til at installere disse controllere ordentligt hvis der er problemer med disse.

Hvis ald ovenstående IKKE virker, så er din eneste hjælp nok enten en busmaster diskette leveret med din computer den gang du købte den, eller at gensintallere windows...

Håber at dette hjalp..
Joker:-)
Avatar billede aleks Nybegynder
17. januar 2000 - 08:20 #6
Få fat i DOS-driverne til CD-Drevet og installer dem, når du så genstarter og driverne køres vil Windows 98 igen kunne se drevet, men det vil køre i "kompatibel" tilstand.
For at få det væk fra "kompatibel" tilstand, skal du ind i din AUTOEXEC.BAT og sætte REM foran linien der indeholder MSCDEX, så skal du ind i din CONFIG.SYS og sætte REM foran linien der indeholder et eller andet med dit CD-Drev f.eks DEVICE=TEACCD.SYS.
Derefter skal du ind i Start->Indstillinger->Kontolpanel->System - Enhedshåndtering og her skal du finde dit CD-Drev og vælge hvilket drev-bogstav det skal tildeles.

Nu skal maskinen genstartes og dit drev skulle forhåbentlig virke uden problemer.
Avatar billede jezz Nybegynder
18. oktober 2000 - 12:37 #7
ellers prøv følgende link www.winhelp.dk
Avatar billede gruby Nybegynder
27. december 2000 - 17:24 #8
Jeg har købt nyt bundkort for længe siden, så nu tager jeg selv pointene.