Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 10:22 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Installation og version??

Lidt hjælp til installation ønskes.

Jeg har SUSE ver. 7.0 Pro og Red Hat 6.1 - hvilken er den bedste til en server??

Hvordan startes Red Hat installationen?
Avatar billede dr.m Nybegynder
15. august 2001 - 10:46 #1
I prefer SuSe. I run 7.2 and it\'s great.
to install Red hat or SuSe just boot from the CD and follow the instructions. depends on the version you have, you can choose to run the installation in text mode or in graphicle mode.

M
Avatar billede peter_m Nybegynder
15. august 2001 - 10:46 #2
Hvis du har mulighed for det vil det nok være nemmest at download en nyer version hvis du vil have bedre sikkerhed.

Men det er vel egentlig ligegyldigt hvilken af disse 2 du vælger som server efter min mening.

Redhat er måske lidt nemmere at arbejde med...men jeg har ikke prøvet Suse.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 11:27 #3
RedHat er udmærket nem at installere men dens pakkehåndtering er dårlig.
Derimod er Debian bedre til pakkestyringen, men den er svær at installere hvis man ikke kender lidt til linux.
SuSe har jeg ikke prøvet. Men vil anbefale RedHat. Hent den nye 7.1 version\'s iso-fil og brænd den på en cd så kan du nemlig boote på cden... :)
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 11:39 #4
Kan kun give cc2000 ret.
Til en serverinstallation ville jeg dog selv benytte en Debian, da det efter mine erfaringer er lettere at holde sig up-to-date med sikkerhedspatches etc.
(og nej, jeg agter *ikke* at starte en distributionskrig her!)
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2001 - 13:17 #5
De er få så vidt lige gode. Du bør vælge den du kender bedst og er mest tryk ved (Det handler om at være tryk ;-)))
Selv ville jeg nok vælge redhat, kun installere det aller mest nødvendige (dermed får jeg ikke rigtigt brug for pakkehåndtering), og så patche den op med alle nødvendige sikkerhedspatche

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 13:26 #6
Svar til alle:

Jeg har INGEN problemer med installationen under SUSE da det er en færdig pakkeløsning (købt)

Men derimod med Rd Hat som ligger på en CD fra Alt Om Data, denne starter IKKE - hvordan får jeg den igang?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 13:26 #7
bufferzone... hvis du kun vælger det allermest nødvendige så kommer du til at skulle installere ekstra pakker. Det er jeg helt sikker på. Hvis man derimod vælger at installere det man regner med at få brug for så skal du højst sandsynlig ikke installere flere pakker.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 13:28 #8
jgk... det er faktisk et godt spørgsmål... ved det ikke... Men det er nok bedst hvis du henter RedHat 7.1 iso\'en og brænder det på en cd da den så er bootable :)
Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 13:32 #9
cc2000>Det tar\' 100 år og en eftermiddag at hente denne.....
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 13:33 #10
for mig tager det 20 min at hente den og 10 min at brænde den ud... ;o)
Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 13:34 #11
dr.m> I got SuSe7.0 Pro and I got no problems here only with Red Hat 6.1....
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 13:34 #12
jgk... ellers tag ned i din boghandel og hør om de har RedHat den koster omkring 37 kr hvis jeg husker ret. Den vil så være bootable... :)
Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 13:35 #13
cc2000> Hvorfra henter du den?
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 13:39 #14
jgk... f.eks. ftp.linuxberg.com :)
Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 13:47 #15
cc2000> Det tager 2 dage og 10 timer......
Avatar billede jgk Nybegynder
15. august 2001 - 13:49 #16
Tak for svarene alle, deler ligeligt ud af dem
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 13:54 #17
jgk... hvad forbindelse sidder du på?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2001 - 20:10 #18
cc2000>>Da der er tale om en server, skal der af princip kun installeres det aller mest nødvendige,(og det betyder at jeg ikke engang installere X)Alle deamons udgør en potientiel sikkerhedsrisiko og da der ikke skal arbejdes på serveren (håber jeg) bør der kun være de pakker installeret som der er brug for i forbindelse med serverens arbejde som server.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
15. august 2001 - 23:59 #19
Bufferzone... Ja der gir jeg dig ret... Havde ikke lige set der stod server... ;o)