Avatar billede Cyperimer Nybegynder
15. oktober 2013 - 12:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formatering af computer!

Hej alle sammen!

Jeg har sat mig for at købe en ny bærbar og har derfor ikke brug for min gamle mere. Jeg kunne dog godt tænke mig at sælge min gamle MSI, men det skal selvfølgelig være uden alle mine dokumenter etc.

Hvordan formatere jeg min computer, så jeg er sikker på at der ikke er nogle filer tilbage eller at der er nogen filer som kan gendannes? Er det bare en normal formatering af computeren eller kræver det at man formatere den flere gange i træk eller noget helt tredje?

Mvh. Kasper
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2013 - 12:28 #1
Hej og velkommen til.
Du behøver nødvendigvis ikke at formatere den, hvis du bare ved hvor data ligger.

Du skal kopiere alle dine filer over til din nye pc.
Filerne på din gamle pc skal så herefter overskrives.
Jeg bruger selv Eraser i en lidt ældre udgave, men Privazer kan det også
Avatar billede Cyperimer Nybegynder
15. oktober 2013 - 12:38 #2
Er Eraser et program som går ind og sletter ALT på din computer så det ikke kan gendannes igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2013 - 18:49 #3
Eraser fungerer fra højreklik menu, og man højreklikker på filen man vil slette, og vælger "erase".
Før i tiden kunnemna lave en boot disk, som hed "nuuk boot disk", som slettede det hele.
Vil du slette alt på computeren og starte forfra med installation, er det Killdisk du skal køre. Du skal blot være opmærksom på at kører du dette kan du muligvis ikke geninstaller fra din recovery partition. Så er det kun cd du kan komme tilbage med.
Killdisk:
http://how-to-erase-hard-drive.com/
Avatar billede Cyperimer Nybegynder
15. oktober 2013 - 21:11 #4
Gør KillDisk sådan at en potentiel køber ikke har mulighed for at kunne gendanne slettede filer? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2013 - 07:53 #5
Ja killdisk overskriver filerne på disken med  data så filindhold ikke kan gendannes
Ser du på det link jeg sendte i højre side kan man vælge hvor mange gange disken overskrives. Her kan det vælges helt op til 35 gange (Peter Gutmann metoden). 35 gange er overkill set med mine øjne, og gør du det med 3 gange overskrivning, så kan data ikke genskabes. Ser du i boksen bruger US Army en 3 gange overskrivning. Så er det nok for dem, er det sikkert det også for dig.
Data på min computer her er ikke så fortrolige, så jeg bruger bare 1 gang overskrivning med tilfældig data med Ersaer, som virker hurtigt.
Eraser kan også indstilles til at overskrive op til 35 gange.
Tror faktisk at Eraser og Active Killdisk er lidt relateret til hinanden, da det så vidt jeg husker var Active Killdisk der lavede "nuuk boot disk" for Eraser.
Avatar billede Cyperimer Nybegynder
16. oktober 2013 - 09:00 #6
Rigtig mange tak for hjælpen :-)Ved ikke helt hvordan det der point system fungere?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2013 - 10:25 #7
Hvis du mener min hjælp har været brugbar, kan du acceptere dette svar, når vi har fundet en løsning på dit problem.
Du kan her se hvordan man accepeterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo